V sexuálním closetu / Geografie „ne-heterosexuálních lidí“
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F19%3A43915173" target="_blank" >RIV/00023752:_____/19:43915173 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
V sexuálním closetu / Geografie „ne-heterosexuálních lidí“
Popis výsledku v původním jazyce
Zaměření této kapitoly je víceznačné. V první řadě se zaměřuji na rozšíření zkoumání sexuality v rámci oboru české odborné geografie a posílit lokální porozumění a významnost (sexuální) diference. Kapitola začíná zdůrazněním intersekcionální povahy nejrůznějších os lidské diference včetně pohlaví, genderu, sexuality, rasy, etnicity, náboženského vyznání a dalších. Dále uznám odlišnosti těchto os diference, které vysvětlím v rámci diskuse jejich materiality, tělesnosti a (ne)viditelnosti. Rozvedu lingvisticky citlivou diskusi spojující tyto osy diference s různými diskurzy a procesy produkování významu v kontextu jejich sklonů zakládat stigmatizaci. Dále, zúžením zaměření kapitoly na zkoumání sexuality, uplatním Foucaultovo uvažování o diskursu, moci a vědění, abych osvětlil úsvit specifických diskurzů o sexualitě, v nichž v současnosti chápeme pojmy jako sexuální orientace nebo homosexualita. Oba tyto pojmy, ale i další, následně problematizuji, abych ukázal, že uvázly ve konfliktu mezi esencialistickými a sociálně-konstruktivistickými hledisky. V průběhu této diskuse odhalím základní principy zpřirozeněné heteronormativity a využiji ji jako pozadí mého hlavního výzkumné cíle. Odvoláním se na ústřední teoretické argumenty uznávaných autorů/autorek uplatním metaforu surfování Toma Boarstorffova k tomu, abych binární napětí mezi konfliktními filosofickými stanovisky a v rámci české geografie představím heteronormativní closet jako nový termín včetně mnoha jeho queer konceptualizacemi. Odkázáním se na klíčovou geografickou analýzu closetu od Michaela Browna, představím closet jako nepolapitelnou, a tedy vskutku queer metaforu. Zůstanu ovšem obezřetný vůči univerzalizaci, tak jak před ní dříve varovala ve své slavné práce Sedgwick. V návaznosti na tento komplikovaný a náročný cíl rozšířím teoretickou část kapitoly ještě o výsledky z mého prvního pokusu o empirické měření heteronormativní podmíněnosti closetu v Česku. Za současného uznání mé vlastní pozicionality, interpretuji výsledky kvantitativního průzkumu provedeného mezi 1589 sebe-identifikovanými LGBTQ lidmi a poukážu, closet je skutečně součástí žité reality ne-heterosexuálních lidí v Česku. Na konci zdůrazním potřebu pochopení významu heteronormativity a closetu v rámci předmětu české humánní geografie.
Název v anglickém jazyce
In sexual closet / geographies of "non-heterosexual people"
Popis výsledku anglicky
Focus of this chapter is multivalent. Primarily, I aim to expand the reach of sexualities scholarship within Czech geography academia and reinforce the local understanding and appreciation of (sexual) difference. The chapter starts by highlighting the intersectional qualities of various axes of human difference including sex, gender, sexuality, race, ethnicity, religious denomination and others. Afterwards I recognize their distinctiveness, based on the discussion of their materiality, corporeality and (in)visibility. Develop a linguistically sensitive discussion connecting these axes of difference to the various discourses and processes of meaning production in context of their proclivity towards stigmatization. By narrowing down the focus on sexualities, I will employ Foucault’s theorizations on discourse, power and knowledge and illuminate the dawn of specific discourses of sexualities inside which we nowadays understand concepts such as sexual orientation or homosexuality. Both terms as well as others will be subsequently rendered problematic, as stuck within the clash of essentialist and social-constructivist standpoints. In the process, I will expose the underling and naturalized heteronormativity and use it as a backdrop for my central queering research objectives. By referring to the seminal queer theoretical argumentations made by respected authors, I fall back on Tom Boellstorff’s surfing binarism and attempt to alleviate the tensions between these clashing philosophical standpoints and introduce the heteronormative closet as a new term into Czech geographical academia, recognizing its various queer conceptualizations. By referring to Michael Brown’s seminal analysis of the closet I will introduce the closet as an elusive, and indeed, queer metaphor and strive to remain cautious about not universalizing it as Sedgwick had famously monished before. Following this complicated and challenging goal, I will extend the theoretical part of the chapter by presenting results from my first pioneering attempt to empirically measure the heteronormative condition of the closet in Czechia. By acknowledging my own positionality, I will interpret the results based on a quantitative survey conducted among 1589 self-identified LGBTQ people and show that closet is indeed part of Czech non-heterosexuals’ lived realities. Finally, I underscore the need for recognition of both heteronormativity and closet within the Czech human geography’s subject matter.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LO1611" target="_blank" >LO1611: Udržitelnost pro Národní ústav duševního zdraví</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Geografie „okrajem“: encyklopedie časoprostorových zkušeností
ISBN
978-80-246-4255-0
Počet stran výsledku
35
Strana od-do
147-181
Počet stran knihy
421
Název nakladatele
Nakladatelství Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—