Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Workshop „Tradiční KBT metody obohacené pomocí nových technologií“ pro terapeuty, psychiatry, psychology a další pracovníky v oblasti duševního zdraví

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F22%3AN0000001" target="_blank" >RIV/00023752:_____/22:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.nudz.cz/aktuality-a-akce/workshop-tradicni-kbt-metody-obohacene-pomoci-novych-technologii" target="_blank" >https://www.nudz.cz/aktuality-a-akce/workshop-tradicni-kbt-metody-obohacene-pomoci-novych-technologii</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Workshop „Tradiční KBT metody obohacené pomocí nových technologií“ pro terapeuty, psychiatry, psychology a další pracovníky v oblasti duševního zdraví

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Workshop pojednával o možnostech uplatnění moderních technologií zejména virtuální reality (VR) a herních principů jako nástroje expozičních technik a psychoedukace, které se uplatňují v rámci v kognitivně-behaviorální terapie (KBT) úzkostných poruch. Workshop se zaměřil zejména na uplatnění těchto nástrojů u obsedantně-kompulzivní poruchy, fobií a generalizované úzkostné poruchy. V rámci workshopu bylo představeno několik projektů Národního ústavu duševního zdraví, které vedli k vývoji terapeutických nástrojů využívajících technologii mobilních her nebo imerzivní virtuální brýle. Prvním představeným byl projekt TAČR ÉTA č. TL03000223 - Expozice stresovým situacím v prostředí virtuálního města, který vzniká ve spolupráci NUDZ s CIIRC a FBMI ČVUT pro expoziční terapii sociálních a specifických fobií a agorafobií a využívá měření fyziologické odpovědi pro hodnocení účinnosti zde prezentovaných podnětů. V rámci přednášky věnované tomuto projektu byl představen systém modulů a scénářů se zaměřením na různé typy fobií a výsledky studií testující jejich validitu a efektivitu. Jako další byl představen projekt TAČR GAMA Braintech č. TP01010062 a jeho podprojekt s názvem OCD dům – Expoziční terapie ve virtuální realitě u obsedantně-kompulzivní poruchy (OCD). Zde byl představen dimenzionální přístup využívaný v rámci OCD v expoziční terapii se zábranou kompulze. Přednáška představila i výsledky validační studie a kazuistické ukázky scénářů využívaných pro jednotlivé subtypy OCD. Prostředí domácnosti si našlo své uplatnění také v terapii generalizované úzkostné poruchy, kde se využívá technika tzv. tmavého pokoje pro terapeutickou techniku „strastiplného času“ práci s nadměrnými obavami a vtíravými myšlenkami. Jako poslední část workshopu zazněla přednáška věnovaná projektu TAČR Éta č. TL03000637 s názvem Alivio - mobilní hra zmírňující příznaky OCD. Přednáška nejdříve rekapitulovala symptomy obsedantně kompulzivní poruchy a její 4 základní subtypy. Vzhledem k relativně častému výskytu, závažnému průběhu, nízkému věku začátku a relativně dlouhému období latence do vyhledání léčby je vyzdvihnuta potřeba včasné léčby nebo prevence v období, kdy jsou přítomny tzv. subklinické příznaky této poruchy. V další části byl popsán vývoj gamifikované mobilní terapie, hry typu idle tycoon, která v sobě obsahuje zabudovaný terapeutický princip tzv. expozice se zábranou kompulze. Tato mobilní aplikace s edukací s názvem Limoterapie je určena pro klienty s mírnými příznaky OCD. Forma mobilní aplikace je přitažlivá pro danou věkovou skupinu, obsahuje Educentrum s praktickými doporučeními, a je propojena s edukačními stránkami o OCD a její léčbě, s příběhy reálných pacientů a jejich praktickými zkušenostmi s tímto typem potíží (Limoterapie.cz). Poslední část přednášky workshopu seznámila účastníky s předběžnými výsledky pilotního testování mobilní hry u cca 140 aktivních hráčů v porovnání s obdobným počtem lidí, kteří neměli možnost hru hrát. V poslední části workshopu měli účastníci workshopu možnost navštívit 5 stanovišť, kde si přímo vyzkoušeli výše představené metody (Limoterapie, OCD dům, Temný pokoj, VR město pro fobie, fyziologické měření projevů úzkosti).

  • Název v anglickém jazyce

    Workshop "Traditional CBT methods enriched with new technologies" for therapists, psychiatrists, psychologists and other mental health workers

  • Popis výsledku anglicky

    The workshop discussed the possibilities of applying modern technologies, especially virtual reality (VR) and game principles as tools of exposure techniques and psychoeducation, which are applied in the framework of cognitive-behavioral therapy (CBT) for anxiety disorders. The workshop focused on the application of these tools in obsessive-compulsive disorder, phobias, and generalized anxiety disorder. The workshop presented several projects of the National Institute of Mental Health, which led to the development of therapeutic tools using mobile game technology or immersive virtual glasses. The first presented was the TAČR ÉTA project No. TL03000223 - Exposure to stressful situations in the environment of a virtual city, which is created in collaboration with NUDZ with CIIRC and FBMI CTU for exposure therapy of social and specific phobias and agoraphobia and uses the measurement of the physiological response to evaluate the effectiveness of the stimuli presented here. As part of the lecture dedicated to this project, a system of modules and scenarios focusing on different types of phobias and the results of studies testing their validity and effectiveness were presented. TAČR GAMA Braintech project no. TP01010062 and its sub-project entitled OCD house - Exposure therapy in virtual reality for obsessive-compulsive disorder (OCD) were presented next. Here, a dimensional approach used within OCD in exposure therapy with compulsion inhibition was presented. The lecture also presented the results of the validation study and case examples of scenarios used for individual subtypes of OCD. The home environment has also found its application in the therapy of generalized anxiety disorder, where the so-called dark room technique is used for the therapeutic technique of "distressing time" to work with excessive worries and intrusive thoughts. As the last part of the workshop, there was a lecture dedicated to TAČR Éta project No. TL03000637 called Alivio - a mobile game that alleviates OCD symptoms. The lecture first recapitulated the symptoms of obsessive-compulsive disorder and its 4 basic subtypes. Due to the relatively frequent occurrence, severe course, young age of onset and relatively long latency period before seeking treatment, the need for early treatment or prevention in the period when the so-called subclinical symptoms of this disorder are present is highlighted. In the next part, the development of gamified mobile therapy, an idle tycoon type game, which contains a built-in therapeutic principle of so-called exposure with compulsion inhibition, was described. This educational mobile application called Limotherapy is intended for clients with mild symptoms of OCD. The form of the mobile application is attractive for the given age group, contains an Educentrum with practical recommendations, and is linked to educational pages about OCD and its treatment, with stories of real patients and their practical experience with this type of problem (Limotherapy.cz). The last part of the lecture of the workshop introduced the participants to the preliminary results of the pilot testing of the mobile game with about 140 active players compared to a similar number of people who did not have the opportunity to play the game. In the last part of the workshop, the workshop participants had the opportunity to visit 5 stations where they directly tried the methods presented above (Limotherapy, OCD house, Dark room, VR city for phobias, physiological measurement of anxiety manifestations).

Klasifikace

  • Druh

    W - Uspořádání workshopu

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Národní ústav duševního zdraví, Klecany

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    45

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce