Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Workshop "VRETcity: Expoziční terapie fobií ve virtuální realitě"

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F24%3A43921464" target="_blank" >RIV/00023752:_____/24:43921464 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.nudz.cz/id_publ/43886577" target="_blank" >https://obd.nudz.cz/id_publ/43886577</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Workshop "VRETcity: Expoziční terapie fobií ve virtuální realitě"

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Workshop byl organizován v rámci 13. ČESKÉ KONFERENCE KOGNITIVNĚ BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE.Účastníkům workshopu byla představena zejména aplikace „VRETcity“, která využívá komplexní prostředí virtuálního města pro expoziční terapii pacientů s různými typy fobií, s důrazem na specifické fobie (klaustrofobie, akrofobie, aviofobie, obavy z kontaminace), agorafobie a sociální fobie. Virtuální město obsahuje celou řadu specifických scén zahrnujících například výškovou budovu s výtahy, podzemní garáže, metro, letiště, kino či nemocnici. Tyto scény jsou vzájemně propojené a umožňují tak střídaní kontextů v průběhu terapie. Pacient může s jednotlivými prvky scény interagovat v souladu se situací, kterou zde simulujeme (například přivolání výtahu, nastoupení do metra či letadla atd.) Scény zároveň umožňují různorodé manipulace s jednotlivými prvky, které tak vedou k úpravě intenzity podnětu či situace (např. zablokování dveří výtahy, zaseknutí metra v tunelu, spuštění turbulencí během letu atd.). Terapeut však může ovlivnit i sociální kontext scény, jelikož software umožňuje manipulovat i množstvím přítomných postav a jejich chováním (např. reakce publika během veřejného vystupování).V rámci workshopu byly také představeny prvky tzv. „OCD domu“, který obsahuje také podněty relevantní pro fobie ze zvířat (např. psů, pavouků, hadů, ptáků nebo švábů).Zájemcům jsme během workshopu představili také výsledky realizovaných studií zaměřených na proveditelnost, validaci podnětů i efektivitu metody. Zájemci si během workshopu budou moci prakticky ve VR vyzkoušet pobyt ve virtuálním prostředí a možnosti připravených expozičních scénářů i jejich ovládání.Software byl vyvíjen výzkumníky VR centra Národního ústavu duševního zdraví ve spolupráci s lékaři oddělení a stacionářů zaměřených na léčbu úzkostných poruch formou skupinové kognitivně behaviorální terapie. Práce ve VR je nyní součástí programu a doplňuje a rozšiřuje léčbu pacientů s úzkostnými poruchami.Vznik SW “VRETcity” byl financován Technologickou agenturou ČR v soutěži Éta v rámci projektu „Virtuální město – herní systém pro kognitivní trénink ve virtuálním prostředí“ (č. TL01000309). Vznik SW “OCD house” byl financován Technologickou agenturou ČR v soutěži GAMA v rámci projektu BrainTech č. TP01010062.

  • Název v anglickém jazyce

    Workshop "VRETcity: exposure therapy for phobias in virtual reality"

  • Popis výsledku anglicky

    The workshop was organized within the 13th CZECH CONFERENCE OF COGNITIVELY BEHAVIORAL THERAPY.Participants of the workshop were presented in particular the application &quot;VRETcity&quot;, which uses a complex virtual city environment for exposure therapy of patients with different types of phobias, with emphasis on specific phobias (claustrophobia, acrophobia, audiophobia, fear of contamination), agoraphobia and social phobia. The virtual city contains a variety of specific scenes including, for example, a high-rise building with elevators, an underground garage, a subway, an airport, a cinema or a hospital. These scenes are interconnected to allow for alternating contexts throughout the therapy. The patient can interact with the different elements of the scene in accordance with the situation being simulated (e.g., summoning an elevator, boarding a subway or plane, etc.) The scenes also allow for a variety of manipulations of the elements, thus leading to adjustments in the intensity of the stimulus or situation (e.g., blocking a door with an elevator, jamming a subway in a tunnel, triggering turbulence during a flight, etc.). However, the therapist can also influence the social context of the scene, as the software also allows for manipulation of the number of characters present and their behaviour (e.g. audience reactions during public speaking).The workshop also introduced elements of the so-called &quot;OCD house&quot;, which also contains stimuli relevant to animal phobias (e.g. dogs, spiders, snakes, birds or cockroaches).During the workshop, we also presented the results of the studies conducted on the feasibility, validation of incentives and effectiveness of the method. During the workshop, the interested participants will be able to experience virtually in VR the stay in the virtual environment and the possibilities of prepared exposure scenarios and their control.The software was developed by researchers of the VR Centre of the National Institute of Mental Health in collaboration with doctors of wards and inpatient units focused on the treatment of anxiety disorders in the form of group cognitive behavioural therapy. The VR work is now part of the programme and complements and extends the treatment of patients with anxiety disorders.The development of the software &quot;VRETcity&quot; was funded by the Technology Agency of the Czech Republic in the Eta competition within the project &quot;Virtual City - a game system for cognitive training in a virtual environment&quot; (No. TL01000309). The development of the software &quot;OCD house&quot; was funded by the Technology Agency of the Czech Republic in the GAMA competition within the BrainTech project No. TP01010062.

Klasifikace

  • Druh

    W - Uspořádání workshopu

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30215 - Psychiatry

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Brno, Filozoficá fakulta Masarykovy univerzity

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    25

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce