Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Koncepční 3D geologický model pro Střešovický železniční tunel

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00025798%3A_____%2F20%3A00000207" target="_blank" >RIV/00025798:_____/20:00000207 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Koncepční 3D geologický model pro Střešovický železniční tunel

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Koncepční geologický 3D model zájmové oblasti byl vytvořen v modelovacím sw MOVE 2019.1 od firmy Petroleum Experts, v souřadnicovém systému S-JTSK Křovák East-North a výškovém systému Bpv – Balt po vyrovnání. V průběhu celého modelovacího procesu bylo při tvorbě litologických hranic aplikováno obecné geologické pravidlo: mladší litostratigrafické jednotky přetínají starší jednotky. Pokud jde o zlomy, nelze použít tyto vztahy z důvodu opakované reaktivace jednotlivých zlomových populací během dlouhé křehce tektonické historie této oblasti. Zlomová síť byla modelována kvalifikovanou extrapolaci a následnou extruzí povrchového průběhu zlomů podle sklonu odhadnutého pro každý zlom zvlášť. Modelovaná zlomová síť byla poté použita jako jedno z omezení při modelování sousedících horninových těles. Modelování geologických těles bylo prováděno dvěma zásadně odlišnými přístupy:- Kvarterní a křídové sedimenty byly modelovány jako subhorizontální až mírně ukloněné povrchy v MOVE a také v ArcMap GIS pomocí hloubkových dat z reinterpretovaných vrtů a z povrchové hranice výskytu odpovídajících jednotek, s využitím interpolačních algoritmů.- Paleozoická souvrství představují litologicky variabilní prostředí duktilně deformované v průběhu variské orogeneze. Hranice těchto geologických těles byly modelovány ručně a individuálně, na základě odborného posouzení geologické pozice a strukturních údajů z okolí každého tělesa a na základě konzultací s geologem specializovaným na paleozoikum Pražské pánve.Cílem modelu je sjednocená vizualizace geologie a zlomů pod povrchem ve vztahu k plánovaným variantám železničního tunelu.

  • Název v anglickém jazyce

    Conceptual 3D geological model for the Střešovice railway tunnel

  • Popis výsledku anglicky

    The conceptual geological 3D model of the area of ​​interest was created in the modeling software MOVE 2019.1 developed by Petroleum Experts ltd., in the coordinate system S-JTSK Křovák East-North and in the height system Bpv - Balt after alignment.During the whole modeling process, a general geological rule was applied when creating lithological boundaries: younger lithostratigraphic units intersect older units. In case of faults these relationships cannot be used due to the repeated reactivation of individual fault populations during the long brittle tectonic history of this area. The fault network was modeled by a qualified extrapolation and subsequent extrusion of the surface course of the faults according to the dip estimated for each fault separately. The modeled fault network was then used as one of the limitations in modeling adjacent rock bodies. Modeling of geological bodies was performed by two fundamentally different approaches:- Quaternary and Cretaceous sediments were modeled as subhorizontal to slightly inclined surfaces in MOVE and also in ArcMap GIS using depth data from reinterpreted boreholes and from the surface boundary of the occurrence of the corresponding units, using interpolation algorithms.- Paleozoic formations represent a lithologically variable environment deformed in ductile mode during Variscan orogeny. The boundaries of these geological bodies were modeled manually and individually, based on an expert assessment of the geological position and structural data from the vicinity of each body and on the basis of consultations with a geologist specializing in the Paleozoic of the Prague Basin.The aim of the model is a unified visualization of geology and faults below the surface in relation to the planned variants of the railway tunnel.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>map</sub> - Specializovaná mapa s odborným obsahem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10505 - Geology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    3D model Střešovice

  • Číslo předpisu

    7461/MP-K60

  • Technické parametry

    Výsledek představuje 1 3D strukturně-geologický model oblasti plánovaného Střešovického železničního tunelu pro plánované moderní spojení železničních stanic Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín, o rozměrech 3,4 x 1,1 x 0,2 km. Výstup byl vytvořen na základě smlouvy mezi Správou železnic, s.o. (IČ 70994234) a Metroprojekt Praha a.s. (IČ 45271895), na jejímž řešení se Česká geologická služba podílí jako subdodavatel pro Metroprojekt Praha a.s. na základě smlouvy č. 202002 ze dne 13.8.2020. Výsledek byl vytvořen dle požadavků obou smluvně nadřazených institucí.

  • Ekonomické parametry

    3D model slouží jako podklad pro zhodnocení 4 navržených variant tunelového propojení železničních stanic Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín ve vztahu ke geologické stavbě zájmového území reprezentované vytvořeným koncepčním 3D geologickým modelem. Model slouží primárně pro identifikaci geotechnických, geologických a hydrogeologických bezpečnostních rizik. Pro výstavbu této podzemní liniové stavby tedy představuje základní podklad pro minimalizaci nákladů spojených s nevhodně zvoleným průběhem trasy, razicí technologií, se sanací nepředpokládaných problémů a havárií během výstavby, i pro minimalizaci bezpečnostních rizik a nákladů na údržbu v průběhu dlouhodobého provozu této podzemní stavby.

  • Označení certifikačního orgánu

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy