Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výzkum puklinové konektivity v PVP Bukov - závěrečná zpráva

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00025798%3A_____%2F24%3A10169366" target="_blank" >RIV/00025798:_____/24:10169366 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výzkum puklinové konektivity v PVP Bukov - závěrečná zpráva

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato závěrečná zpráva shrnuje průběh prací a výsledků provedených v rámci projektu &quot;Výzkum puklinové konektivity v PVP Bukov&quot; realizovaného Společností Konektivita puklin v PVP Bukov v letech 2019-2024.Cílem projektu bylo získání dat pro vývoj hydrogeologických a transportních modelů pro simulace proudění podzemní vody horninového masívu v hloubce kolem 550 m. V obecné rovině pak aplikovat a ověřit komplexní pracovní postup od realizace vrtů, jejich charakterizace, instrumentace, testování hydraulických a transportních parametrů. Práce současně zahrnovaly laboratorní program, zaměřený na popis reprezentativních horninových typů, geochemii puklinových výplní a geomechanické parametry. Další část laboratorních zkoušek byla zaměřena na studium transportních parametrů vybraných stopovačů (difuze, sorpce) a transportní experimenty na vzorcích vrtných jader s přirozenou puklinou.Pro studium puklinové sítě byl vybrán horninový blok sousedící se zkušební komorou ZK-2 v PVP Bukov. Nejprve byla provedena podrobná charakterizace horninového bloku, která zahrnovala detailní strukturní měření, fotodokumentaci, zpracování struktur v SW MOVE a následnou tvorbu 3D strukturně geologického modelu. Na základě charakterizace horninového bloku byly realizovány tři testovací vrty S-27, S-31 a S-36. Vrty byly podrobně charakterizovány pomocí souboru karotážních metod, geologického popisu vrtných jader a studia horninových vzorků. Pro monitorování byl využit i stávající vrt S-8.Hydrogeologické poměry byly studovány především pomocí vodních tlakových zkoušek a hydraulických testů. Na základě kompletní charakterizace a výsledného 3D geometrického modelu, byly vybrány hlavní potenciálně vodivé struktury a vymezeny hlavní studované intervaly. Do každého vrtu byly následně instalovány multipakrové systémy obsahující čtyři měřící intervaly, ve kterých byl realizován kontinuální monitoring vodních tlakových poměrů. V další etapě projektu byly mezi jednotlivými vrty uskutečněny hydraulické testy zahrnující krátkodobé vtláčecí zkoušky, pulzní zkoušky a dlouhodobé injektážní zkoušky s konstantním tlakem nebo průtokem. Po vyhodnocení testů byla provedena aktualizace modelů, simulace proudění, následně navrženy a realizovány stopovací zkoušky s konzervativními stopovači. Pozornost byla zaměřena jak na intervaly s vodivou poruchovou zónou, tak méně vodivou poruchu, s transportními vzdálenostmi kolem 13,5 m a 28 m.V rámci řešení projektu byl sestaven geologický (GeoDFN), hydrogeologický (HydroDFN) a transportní model zkoumaného bloku horniny, který byl postupně aktualizován a zpřesňován na základě dostupných dat z charakterizačních prací a realizovaných hydraulických a stopovacích testů.Součástí zprávy jsou i shrnuté zkušenosti a doporučení pro další činnosti, případně podobné budoucí projekty.

  • Název v anglickém jazyce

    Research into fracture connectivity in the Bukov Underground Research Laboratory - final report

  • Popis výsledku anglicky

    This final report summarizes the work conducted and results obtained within the project &quot;Research into Fracture Connectivity in the Bukov Underground Research Laboratory&quot; carried out by the Fracture Connectivity Society in PVP Bukov during the years 2019-2024.The project aimed to acquire data for the development of hydrogeological and transport models for simulating groundwater flow in a rock mass at a depth of approximately 550 m. More generally, the project aimed to apply and verify a comprehensive workflow from drilling, characterization, and instrumentation of boreholes to testing hydraulic and transport parameters. The work also included a laboratory program focused on describing representative rock types, the geochemistry of fracture fillings, and geomechanical parameters. Another part of the laboratory tests focused on studying the transport parameters of selected tracers (diffusion, sorption) and transport experiments on borehole core samples with natural fractures.For the study of the fracture network, a rock block adjacent to the test chamber ZK-2 in PVP Bukov was selected. First, a detailed characterization of the rock block was carried out, which included detailed structural measurements, photo documentation, processing of structures in SW MOVE, and subsequent creation of a 3D structural geological model. Based on the characterization of the rock block, three test boreholes S-27, S-31, and S-36 were drilled. The boreholes were characterized in detail using a set of logging methods, geological description of drill cores, and the study of rock samples. The existing borehole S-8 was also used for monitoring.Hydrogeological conditions were studied primarily using water pressure tests and hydraulic tests. Based on the complete characterization and the resulting 3D geometric model, the main potentially conductive structures were selected and the main study intervals were defined. Multi-packer systems containing four measuring intervals were subsequently installed in each borehole, in which continuous monitoring of water pressure conditions was carried out. In the next stage of the project, hydraulic tests were carried out between individual boreholes, including short-term pumping tests, pulse tests, and long-term injection tests with constant pressure or flow. After evaluating the tests, the models were updated, flow simulations were performed, and tracer tests with conservative tracers were subsequently designed and implemented. Attention was focused on both intervals with a conductive fault zone and a less conductive fault, with transport distances of around 13.5 m and 28 m.As part of the project, a geological (GeoDFN), hydrogeological (HydroDFN), and transport model of the studied rock block was assembled, which was gradually updated and refined based on the available data from characterization work and performed hydraulic and tracer tests.The report also includes a summary of the experience gained and recommendations for further activities or similar future projects.

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10505 - Geology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    115

  • Místo vydání

    Praha

  • Název nakladatele resp. objednatele

    Správa úložšť radioaktivních odpadů

  • Verze