Distribuce antimonu v mechu a distribuce intenzity dopravy na území ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00027073%3A_____%2F11%3A%230001037" target="_blank" >RIV/00027073:_____/11:#0001037 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.norwaygrantcz0074.eu/joomla/images/dokumenty/SYNTETICKE/Scitani_dopravy_mech_2005_Sb.pdf" target="_blank" >http://www.norwaygrantcz0074.eu/joomla/images/dokumenty/SYNTETICKE/Scitani_dopravy_mech_2005_Sb.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Distribuce antimonu v mechu a distribuce intenzity dopravy na území ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Okolí pozemních komunikací je kontaminováno v důsledku provozu motorových vozidel. Řada toxických a rizikových prvků se do okolí komunikací dostává v podobě hrubých částic uvolňovaných vlivem koroze kovových částí automobilů (př. Fe, Cr, Ni, Co, Zn, Pb),emisí prvků z aditiv mazadel (Mo, W), obrusem pohyblivých součástí automobilu (Fe, Cr, Cu, Ni, Mo, Zn, Sb) a obrusem vozovek, emisemi prvků z katalyzátorů (platinové kovy), rozprašováním částic prachu a posypových solí (Al, Fe, Cd, Ca, Na) z vozovek atp. Zóna hlavní kontaminace (depozice částic) u frekventovaných pozemních komunikací však dosahuje jen do vzdálenosti několika metrů až několika desítek metrů od vozovky. Malé aerosolové částice (PM) emitované z motorů však mohou být však transportovány ina velké vzdálenosti od pozemních komunikací. Mapa zobrazuje příklad distribuce antimonu (Sb) v mechu travník Schreberův v závislosti na distribuci pozemních komunikací různého pořadí. Mapa vznikla jako výstup projektu Biogeochemický průz
Název v anglickém jazyce
Antimony concentration in moss and traffic intensity
Popis výsledku anglicky
The vicinity of roads is contaminated by elements due to running of cars. Many risk and toxic elements are released in the environment through corrosion of metallic parts of cars (e.g. Fe, Cr, Ni, Co, Zn, Pb), emission of elements from lubricants (Mo-, W-based additives), friction of moveable car parts (Fe, Cr, Cu, Ni, Mo, Zn, Sb) and friction of tyres and road surfaces. Platinum elements are released from catalytic convertors, other elements come from road dust and de-icing salts (Al, Fe, Cd, Ca, Na).The zone of main sedimentation of coarse particles reaches several meters or a few tens of meters from a road. However, fine particles are transported far away. The map shows an example of distribution of antimony (Sb) concentration in moss in the context of road net and intensity of traffic. The map is an output of the project BIOGEOCHEMICAL EXPLORATION OF FORESTS AS A BASE FOR THE LONG-TERM LANDSCAPE EXPLOITATION IN THE CZECH REPUBLIC (CZ0074), which has been supported by a grant from
Klasifikace
Druh
N<sub>map</sub> - Specializovaná mapa s odborným obsahem
CEP obor
DD - Geochemie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Sb
Číslo předpisu
—
Technické parametry
Mapa ve formátu ESRI shapefile a georeferencovaný TIFF v měřítku 1:2 000 000, souřadnicový systém S-42
Ekonomické parametry
Mapa je využívána mj. odborem obecné ochrany přírody a krajiny MŽP pro potřeby svých řídících a rozhodovacích agend (viz potvrzení MŽP č.j. 100977/ENV/11 7514/610/11 ze dne 21.12.2011). Mapa je výstupem projektu Biogeochemický průzkum lesů jako podklad pro dlouhodobé využívání krajiny ČR (CZ0074), podpořeného grantem z Norska prostřednictvím Norského finančního mechanismu a Revolvingovým fondem Ministerstva životního prostředí ČR.
Označení certifikačního orgánu
—
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů