Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Podmínky společné zemědělské politiky po roce 2021 a očekávané dopady příjmové situace zemědělství ČR

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00027251%3A_____%2F20%3AN0000032" target="_blank" >RIV/00027251:_____/20:N0000032 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Podmínky společné zemědělské politiky po roce 2021 a očekávané dopady příjmové situace zemědělství ČR

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zaměřuje na ex-ante analýzu dopadů návrhů nové společné zemědělské politiky EU v oblasti přímých plateb, specificky na efekty zastropování plateb a zavedení redistributivní platby. Obě intervence směřují na ekonomicky ospravedlnitelné rozdělení plateb mezi velikostními kategoriemi podniků. Zkoumány jsou čtyři scénáře, které podchycují efekty odpočtu pracovních nákladů v případě stropování nebo velikostní limity u redistributivní platby. Rozsah a intenzita přerozdělení v rámci prvního pilíře bude záviset na kombinaci dílčích podmínek, zejména: i) limitu, od kterého se bude uplatňovat stropování, ii) odpočtu a rozsahu osobních nákladů od krácených přímých plateb, iii) alokaci rozpočtu na dílčí intervence v přímých platbách a iv) formě redistributivní platby. Povinné stropování s dosud navrženými pásmy od 60 tis. eur (1,5 mil. Kč) až 150 tis. eur (3,8 mil. Kč) přímých plateb s absencí odpočtu osobních nákladů vytváří nejvyšší míru potencionálního přerozdělení. Uplatnění možnosti osobních nákladů ve výši 50 % a více v zásadě kompenzuje významnou část přímých plateb nad jakýkoli uvedený limit a eliminuje tak účinnost zavedeného opatření. Naproti tomu alokace rozpočtu pro přímou redistributivní platbu ve výši 10 % prvního pilíře rozdělená na principu „na první hektary“ by značila přerozdělení, které by jednotkovou přímou platbu podlimitních podniků zvýšilo v souhrnu o 28 %. Jedno z nežádoucích reakcí podniků vůči očekávaným opatřením může znamenat umělé dělení podniků z důvodu budoucího plnění podmínky pro nárok na redistributivní platbu. Rozhodování o přijetí určitých variant tak bude doprovázeno očekávanými náklady a riziky v institucionálním zabezpečení administrativního a kontrolního mechanismu zavedení a výplaty přímých plateb. Publikováno ve sborníku příspěvků z on-line ekonomické konference Evropské a české zemědělství před novými výzvami.

  • Název v anglickém jazyce

    Common Agricultural Policy Reform after 2021 and Ex-ante Implications for Agricultural Incomes in the Czechia

  • Popis výsledku anglicky

    This article analysis ex-ante implications that might results from the implementation of new EU Common Agricultural Policy, specifically it targets on the effects of direct payments capping and redistributive payment. Both interventions aim at justifying payments distribution among farms. Four scenarios are subject of the analysis, and they deal with the effect of personal costs deduction or size limits. Intensity of direct payments redistribution will be conditioned upon the following factors: i) direct payments capping tranches, ii) deduction of personal costs, iii) financial envelop given to direct payments, iv) redistributive payment regime. Mandatory payments capping with tranches starting at 60 ths. € to 150 ths. € and without personal costs deduction would imply the largest potential payments reduction. However, personal costs deduction amounting to at least 50% or more would „compensate“ on average the majority of all above-limit direct payments and that would significantly reduce the efficiency of the measure. Financial allocation to redistributive payments amounting to 10% of the total direct payments alongside with „first hectare redistributive model“ would bring about average direct payments to small farms by 28 %. The both interventions could create some stimulus on farms to formally divide their farms in order to get redistributive payment. Thus, decision which option to choose will depend upon the costs of necessary administrative identification and control system changes in order the eliminate undesirable farms cutting. Published in the proceedings from on-line economic conference European and Czech agriculture before new challenges.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    40500 - Other agricultural sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů