Found footage efekt. Digitální Kříženecký a prasklina filmového média
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F19%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00057266:_____/19:N0000009 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-243259-Found-footage-efekt/" target="_blank" >https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-243259-Found-footage-efekt/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Found footage efekt. Digitální Kříženecký a prasklina filmového média
Popis výsledku v původním jazyce
Digitalizace dochovaných filmů Jana Kříženeckého, takzvaného průkopníka české kinematografie, dala vzniknout filmovým artefaktům s nejasným mediálním statusem. Na jedné straně těží z výhod digitalizace ve vysokém rozlišení a nových možností plynoucích ze vstupu do digitálního oběhu, materiální deformace původních nitrátních kopií a negativů nebyla zastřena, ale o to více zviditelněna. Tato studie si klade za cíl prozkoumat, do jaké míry tato hybridita ovlivňuje estetickou stránku filmů, zejména jejich nalezenou blízkost k experimentální foundfootage tvorbě. Zvýraznění spojitosti mezi digitalizovanými filmy Kříženeckého a foundfootage ukazuje, do jaké míry jsou deformativní praktiky experimentálního filmu a destruktivní operace archivních audiovizuálních dokumentů úzce svázané napětím mezi figurací a abstrakcí (a prasklinou, která toto napětí udržuje). Zkoumání hybridní materiality digitalizovaných artefaktů a její neúmyslné infiltrace do figurativních významů filmů v daném kontextu zároveň umožňuje vidět mnohé ontologické a epistemologické problémy filmového média v novém světle.
Název v anglickém jazyce
Found Footage Effect. Digital Kříženecký and Crack-up of the Film Medium
Popis výsledku anglicky
The digitization of all preserved films by Jan Kříženecký, the so-called pioneer of Czech cinema, gave birth to filmic artifacts with uncertain media status. While they benefit from the crystal-clear quality of high-resolution image and many new options for variation and circulation, the decaying materiality of nitrate prints and negatives has not been effaced but made all the more visible. This paper aims to examine how this hybridity influences the aesthetic effects of the films, notably how it brings these films closer to a certain tradition of experimental found footage filmmaking that involves deformative practices and plays with the tension between figurative and material components of the film image (and the “crack-up” that keeps this tension alive). The alignment between Kříženecký’s early cinematic works and found footage is highlighted to show how the deformative practices of experimental cinema and destructive operations of archival audiovisual documents are closely entwined. Furthermore, it also emphasizes how the hybrid materiality of the digitized artifacts and its unintentional infiltration into the figurative meanings of the films can make us see many ontological and epistemological problems of the film medium in a new light.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
2570-9267
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
2019
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
89-117
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85085767711