Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Found footage efekt. Digitální Kříženecký a prasklina filmového média

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F19%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00057266:_____/19:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-243259-Found-footage-efekt/" target="_blank" >https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-243259-Found-footage-efekt/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Found footage efekt. Digitální Kříženecký a prasklina filmového média

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Digitalizace dochovaných filmů Jana Kříženeckého, takzvaného průkopníka české kinematografie, dala vzniknout filmovým artefaktům s nejasným mediálním statusem. Na jedné straně těží z výhod digitalizace ve vysokém rozlišení a nových možností plynoucích ze vstupu do digitálního oběhu, materiální deformace původních nitrátních kopií a negativů nebyla zastřena, ale o to více zviditelněna. Tato studie si klade za cíl prozkoumat, do jaké míry tato hybridita ovlivňuje estetickou stránku filmů, zejména jejich nalezenou blízkost k experimentální foundfootage tvorbě. Zvýraznění spojitosti mezi digitalizovanými filmy Kříženeckého a foundfootage ukazuje, do jaké míry jsou deformativní praktiky experimentálního filmu a destruktivní operace archivních audiovizuálních dokumentů úzce svázané napětím mezi figurací a abstrakcí (a prasklinou, která toto napětí udržuje). Zkoumání hybridní materiality digitalizovaných artefaktů a její neúmyslné infiltrace do figurativních významů filmů v daném kontextu zároveň umožňuje vidět mnohé ontologické a epistemologické problémy filmového média v novém světle.

  • Název v anglickém jazyce

    Found Footage Effect. Digital Kříženecký and Crack-up of the Film Medium

  • Popis výsledku anglicky

    The digitization of all preserved films by Jan Kříženecký, the so-called pioneer of Czech cinema, gave birth to filmic artifacts with uncertain media status. While they benefit from the crystal-clear quality of high-resolution image and many new options for variation and circulation, the decaying materiality of nitrate prints and negatives has not been effaced but made all the more visible. This paper aims to examine how this hybridity influences the aesthetic effects of the films, notably how it brings these films closer to a certain tradition of experimental found footage filmmaking that involves deformative practices and plays with the tension between figurative and material components of the film image (and the “crack-up” that keeps this tension alive). The alignment between Kříženecký’s early cinematic works and found footage is highlighted to show how the deformative practices of experimental cinema and destructive operations of archival audiovisual documents are closely entwined. Furthermore, it also emphasizes how the hybrid materiality of the digitized artifacts and its unintentional infiltration into the figurative meanings of the films can make us see many ontological and epistemological problems of the film medium in a new light.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

    2570-9267

  • Svazek periodika

    2

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2019

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    89-117

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85085767711