Výtvarník jako filmař. Krajinné filmy Miloše Šejna z let 1977–1985
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F20%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00057266:_____/20:N0000009 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-252953-Vytvarnik-jako-filmar/" target="_blank" >https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-252953-Vytvarnik-jako-filmar/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výtvarník jako filmař. Krajinné filmy Miloše Šejna z let 1977–1985
Popis výsledku v původním jazyce
Filmová tvorba Miloše Šejna patří k dosud neobjeveným kapitolám československé kinematografie. Šejn, jehož stále pokračující umělecká kariéra překlenuje již pět desetiletí, se věnuje především krajině a jejímu prožívání s využitím širokého spektra médií. S filmem začal poprvé pracovat v roce 1970 a po několika pokusech a filmových experimentech realizoval šest klíčových děl v rozmezí let 1977 – 1985. Ty je možné považovat v našem kontextu za ojedinělý typ filmového vidění, zaměřující se na prožitek krajiny, jenž pro něj vymezuje jak téma, tak i řada konkrétních formálních postupů a metod. Krom toho Šejn představuje tvůrce, který přijímal v průběhu své tvorby řadu dalších médií, aniž by to zásadně proměňovalo jeho témata a tvůrčí jazyk. Snad právě proto je dodnes jeho práce interpretována z pozic teorie performance, případně body-artu, nebo environmentálního umění. Cílem této studie je znovu pojmenovat Šejnovu pozici v sedmdesátých letech jako inovativního a experimentujícího filmaře a poukázat na některé paralely, které jeho tvorba má vzhledem k zástupcům takzvaného krajinného filmu. Současně tak bude možné skrze jeho tvorbu lépe definovat typ „výtvarného umělce tvořícího film“ jako jeden z často přehlížených uměleckých přístupů v československém umění 20. století.
Název v anglickém jazyce
Artist as Filmmaker. Landscape films of Miloš Šejn from 1977–1985
Popis výsledku anglicky
A number of films were made in Czechoslovakia in the 1970s within the context of the visual arts that may be termed experimental, though they have not hitherto been designated as such in the history of cinema. Drawing on the specific example of the film work of the artist Miloš Šejn, this text sets out to identify the genre elements of 1970s experimental film, to highlight some aspects of its Eastern European differentness and specificity, and to describe the institutional and social particularities that gave rise to an absence of films made by artists both from the experimental film cannon and from studies specifically focused on the Czechoslovak milieu. Looking at the film output of Miloš Šejn, the study also analyses his artistic grounding in the fields of performance, land art and body art, examines the relationship between his textual records, screenplays and the resulting films, and draws attention to some resonances of his work with what is referred to as landscape filmmaking.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kino-Ikon: Časopis pro vedu o filme a pohyblivem obraze
ISSN
1335-1893
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
2/2019
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
31-48
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—