Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Možnosti aplikace principů dokumentace konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F21%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00057266:_____/21:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-257827-Moznosti-aplikace-principu-dokumentace-konzervovanirestaurovani-umeleckych-a-umeleckoremeslnych-del/" target="_blank" >https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-257827-Moznosti-aplikace-principu-dokumentace-konzervovanirestaurovani-umeleckych-a-umeleckoremeslnych-del/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Možnosti aplikace principů dokumentace konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zatímco konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl vychází při tvorbě dokumentace z existujícího legislativního a metodologického rámce, dokumentace filmově-restaurátorských zásahů se nezřídka opírá jen o dílčí doporučení či zvyklosti jednotlivých filmových archivů. Důvodem může být nejen fakt, že se restaurování filmu coby akreditovaný obor vyučovaný na univerzitách nebo akademiích ustavuje až v posledních desetiletích, ale také skutečnost, že filmové médium je natolik specifické, že na něj nelze vždy jednoduše aplikovat ustálené postupy a přístupy konzervování-restaurování movitého a nemovitého kulturního dědictví. Dosavadní vývoj oboru konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl zaznamenal výrazný paradigmatický posun v pojímání a přístupu k základním kategoriím tzv. klasických teorií konzervování-restaurování: postmoderní diskurz příbuzných oborů (zejména uměnovědy) zpochybnil víru v reverzibilitu konzervátorsko-restaurátorského zásahu, a s tím i otázku hodnoty originálu a kopie. Tato poloha přehodnocení základních principů metodických přístupů v konzervování-restaurování reflektuje i situaci, která je charakteristická pro restaurování filmů. Restaurování filmu nadto prochází výraznou transformací v souvislosti s nástupem digitálních technologií. Ty zásadně mění nejen možnosti zásahů do restaurovaných filmů, ale i způsob jejich předvádění, což s sebou nese nutnost přehodnocení či dokonce rozšíření stávajících přístupů včetně způsobů dokumentace celého procesu. Ve studii jsme si položily otázku, do jaké míry je možné na dokumentaci restaurování filmu aplikovat metodologický rámec, ze kterého při přípravě dokumentace vychází konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl. Zaměřily jsme se nejen na styčné body, tedy principy, které lze bez zásadních změn aplikovat na dokumentaci restaurování filmu, ale i na problematičtější aspekty, jež vyžadují vzhledem ke specifikům tohoto oboru přehodnocení či dokonce zcela nové formulace. Součástí studie je i aplikace navržené struktury dokumentace konzervátorsko-restaurátorské intervence na filmovém díle.

  • Název v anglickém jazyce

    Possibilities of Application of the Principles of Documentation of Conservation-restoration of Arts and Crafts to the Documentation of Film Restoration

  • Popis výsledku anglicky

    Conservation of works of fine and applied art is based on an existing legislative and methodological framework in documentation, while the documentation of film restoration interventions is often based only on partial recommendations or practices of individual film archives. This may be due to the fact that the film restoration as an accredited scientific discipline has only been established in recent decades, but also to the fact that the film medium is so specific that established practices and conservation approaches of cultural heritage cannot always be simply applied to it. In addition, film restoration is undergoing a major transformation due to the advent of digital technologies. These fundamentally change not only the possibilities for intervening in restored films, but also the way they are shown, making it necessary to rethink or even extend existing approaches, including ways of documenting the whole process. In this essay, we question the extent to which it is possible to apply the methodological framework underlying the documentation of the conservation of fine and applied art to the documentation of the film restoration. We focus not only on principles that can be applied without significant changes to the documentation of the film restoration, but also on more problematic aspects that require rethinking or even completely new formulations given the specifics of the field.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    33/2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    77-96

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85120670955