Možnosti aplikace principů dokumentace konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F21%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00057266:_____/21:N0000009 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-257827-Moznosti-aplikace-principu-dokumentace-konzervovanirestaurovani-umeleckych-a-umeleckoremeslnych-del/" target="_blank" >https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-257827-Moznosti-aplikace-principu-dokumentace-konzervovanirestaurovani-umeleckych-a-umeleckoremeslnych-del/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti aplikace principů dokumentace konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl
Popis výsledku v původním jazyce
Zatímco konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl vychází při tvorbě dokumentace z existujícího legislativního a metodologického rámce, dokumentace filmově-restaurátorských zásahů se nezřídka opírá jen o dílčí doporučení či zvyklosti jednotlivých filmových archivů. Důvodem může být nejen fakt, že se restaurování filmu coby akreditovaný obor vyučovaný na univerzitách nebo akademiích ustavuje až v posledních desetiletích, ale také skutečnost, že filmové médium je natolik specifické, že na něj nelze vždy jednoduše aplikovat ustálené postupy a přístupy konzervování-restaurování movitého a nemovitého kulturního dědictví. Dosavadní vývoj oboru konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl zaznamenal výrazný paradigmatický posun v pojímání a přístupu k základním kategoriím tzv. klasických teorií konzervování-restaurování: postmoderní diskurz příbuzných oborů (zejména uměnovědy) zpochybnil víru v reverzibilitu konzervátorsko-restaurátorského zásahu, a s tím i otázku hodnoty originálu a kopie. Tato poloha přehodnocení základních principů metodických přístupů v konzervování-restaurování reflektuje i situaci, která je charakteristická pro restaurování filmů. Restaurování filmu nadto prochází výraznou transformací v souvislosti s nástupem digitálních technologií. Ty zásadně mění nejen možnosti zásahů do restaurovaných filmů, ale i způsob jejich předvádění, což s sebou nese nutnost přehodnocení či dokonce rozšíření stávajících přístupů včetně způsobů dokumentace celého procesu. Ve studii jsme si položily otázku, do jaké míry je možné na dokumentaci restaurování filmu aplikovat metodologický rámec, ze kterého při přípravě dokumentace vychází konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl. Zaměřily jsme se nejen na styčné body, tedy principy, které lze bez zásadních změn aplikovat na dokumentaci restaurování filmu, ale i na problematičtější aspekty, jež vyžadují vzhledem ke specifikům tohoto oboru přehodnocení či dokonce zcela nové formulace. Součástí studie je i aplikace navržené struktury dokumentace konzervátorsko-restaurátorské intervence na filmovém díle.
Název v anglickém jazyce
Possibilities of Application of the Principles of Documentation of Conservation-restoration of Arts and Crafts to the Documentation of Film Restoration
Popis výsledku anglicky
Conservation of works of fine and applied art is based on an existing legislative and methodological framework in documentation, while the documentation of film restoration interventions is often based only on partial recommendations or practices of individual film archives. This may be due to the fact that the film restoration as an accredited scientific discipline has only been established in recent decades, but also to the fact that the film medium is so specific that established practices and conservation approaches of cultural heritage cannot always be simply applied to it. In addition, film restoration is undergoing a major transformation due to the advent of digital technologies. These fundamentally change not only the possibilities for intervening in restored films, but also the way they are shown, making it necessary to rethink or even extend existing approaches, including ways of documenting the whole process. In this essay, we question the extent to which it is possible to apply the methodological framework underlying the documentation of the conservation of fine and applied art to the documentation of the film restoration. We focus not only on principles that can be applied without significant changes to the documentation of the film restoration, but also on more problematic aspects that require rethinking or even completely new formulations given the specifics of the field.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Svazek periodika
33/2021
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
77-96
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85120670955