Decentralizace v české zestátněné kinematografii 1957-1962: Projev kulturní liberalizace, nebo snaha o zefektivnění práce?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F23%3AN0000012" target="_blank" >RIV/00057266:_____/23:N0000012 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2023/03/01.pdf" target="_blank" >https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2023/03/01.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.58193/ilu.1765" target="_blank" >10.58193/ilu.1765</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Decentralizace v české zestátněné kinematografii 1957-1962: Projev kulturní liberalizace, nebo snaha o zefektivnění práce?
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná studie se zabývá decentralizačními procesy v československé znárodněné kinematografii, které probíhaly ve druhé polovině 50. a v první polovině 60. let. Kontextualizuje tyto organizační změny v rámci historického a politicko-kulturního vývoje v Československu a přibližuje je ze dvou hlavních hledisek: z pohledu změn přímo ve vrcholném vedení československé kinematografie a v dalších organizačních složkách československého filmu a také z hlediska změn ve vztahu mezi tímto filmovým vedením a ministerstvem školství a kultury, pod které kinematografie v daném období spadala. Důležitý význam má v těchto procesech také role vládnoucí komunistické strany, která přikládala velký význam vlivu masové kultury, zejména filmu, a její výchovné funkci. Studie se dále zaměřuje na významné osoby spojené s řízením kinematografie ve sledovaném období a personální změny, ke kterým došlo v důsledku uvedených organizačních změn a politických zásahů. Naším cílem je odhalit příčiny a okolnosti, které vedly k opuštění přísně centralizované správy kinematografie, která vycházela z průmyslového modelu filmové produkce (zavedeného na počátku 50. let), a prozkoumat dopady této transformace. Naše studie se také zaměřuje na dopady těchto změn na fungování sítě kin a distribuci filmů. Od 1. ledna 1957 přešla správa kin na národní výbory, což mělo přinést zjednodušení a zefektivnění filmové distribuce. Snažili jsme se zjistit, s jakými problémy se tehdejší provozovatelé kin potýkali, či jak se vypořádali s propadem návštěvnosti v kinech.
Název v anglickém jazyce
Decentralization in the Czech Nationalized Cinema 1957–1962: A Consequence of Cultural Liberalization or Effort to Work More Effectively?
Popis výsledku anglicky
This study deals with decentralization processes in the nationalized Czechoslovak cinematography, which took place in the second half of the 1950´s and the first half of the 1960´s. It contextualizes these organizational changes within the historical and political-cultural developments in Czechoslovakia and approaches them from two main perspectives: from the point of view of changes right in the top management of the Czechoslovak cinematography and in other organizational parts of the Czechoslovak Film and from the point of view of changes in the relationship between this film management and the superior Ministry of Education and Culture. The role of the ruling communist party is of particular importance, as they attached great significance to the influence of mass culture, especially film, and its educational function. The study also focuses on important persons associated with the management of cinematography in the monitored period and personnel changes that occurred as a result of the aforementioned organizational changes and political interventions. We aim to reveal the causes and circumstances that led to the abandonment of the strictly centralized administration of cinematography, which was based on the industrial model of film production (introduced in the early 1950´s), and to examine the effects of this transformation. Our study also focuses on the effects of these changes on the functioning of the cinema network and the influence on the distribution of films. From January 1, 1957, the administration of cinemas was transferred to national committees, which was supposed to bring simplification and efficiency of film distribution. We tried to find out what problems cinema operators at the time faced, how they dealt with the drop in attendance in cinemas.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
2570-9267
Svazek periodika
35
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
44
Strana od-do
59-102
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85188663015