Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Conceptualization of assessment of personality disorders in adolescents

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00064165%3A_____%2F21%3A10436304" target="_blank" >RIV/00064165:_____/21:10436304 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00023752:_____/21:43920815 RIV/00216208:11110/21:10436304

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=p6YcbwXo_W" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=p6YcbwXo_W</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Konceptualizácia posudzovania osobnostných porúch u mladistvých

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Detská patológia, hlavne poruchy osobnosti v adolescencii je stále nedostatočne preskúmaná oblasť, ktorá sťažuje prácu odborníkov na pôde diagnostiky a intervencie. Hoci doteraz prevládajúci kategoriálny systém diagnostiky porúch osobnosti nedoporučuje stanovenie diagnózy u jedincov mladších ako 17 rokov, súčasný výskum ukazuje, že závažnosť osobnostnej patológie sa dá reliabilne hodnotiť už v detskom veku, resp. adolescencii. Tieto dôkazy sa primárne opierajú o moderné teórie objektných vzťahov a egopsychológie, predovšetkým Kernbergov koncept organizácie osobnosti. Dimenzionálne hodnotenie patológie identity preniká do nových diagnostických systémov, najmä Alternatívneho modelu Diagnostického a štatistického manuálu duševných porúch (DSM-5) pre poruchy osobnosti, ktorý umožňuje posudzovanie osobnostnej patológie už od 11 veku života. Pre prehľadnejšie zmapovanie osobnosti adolescenta bol vytvorený taktiež nástroj Interview procesov organizácie osobnosti v adolescencii (IPOP-A), ktorý posudzuje dynamiku osobnosti, podáva obraz o silných a slabých stránkach jedinca, a určuje úroveň fungovania osobnosti podľa závažnosti patológie. Takto špecifický diagnostický nástroj sa dá využiť aj pre diferenciálnu diagnostiku medzi hraničnou poruchou osobnosti a ADHD, ktorých symptomatické prejavy sa navzájom prekrývajú. Článok predkladá systematický pohľad na problematiku posudzovania PO u mladistvých s akcentom na relevantné výskumné štúdie z oblasti teórie a diagnostickej praxe.

  • Název v anglickém jazyce

    Conceptualization of assessment of personality disorders in adolescents

  • Popis výsledku anglicky

    The child pathology, especially personality disorders in adolescence, is still under-studied, making it difficult for professionals to work in diagnostics and intervention. Although the prevailing categorical system of diagnosis of personality disorders does not recommend the diagnosis in individuals under the age of 17, current research shows that the severity of personality pathology can be reliably assessed already in childhood, resp. adolescence. This evidence is primarily based on modern theories of object relations and egopsychology, especially Kernberg&apos;s concept of personality organization. Dimensional evaluation of identity pathology penetrates into new diagnostic systems, especially the Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5) Alternative model for personality disorders, which allows the assessment of personality pathology from the age of 11 onwards. For a clearer mapping of the personality of the adolescent, a tool called Interview of personality organization processes for adolescents (IPOP-A) has also been created to assess personality dynam-ics, image the strengths and weaknesses of the individual, and determine the level of personality functioning according to the severity of the pathology. This specific diagnostic tool can also be used for differential diagnosis between borderline personality disorder and ADHD whose symptomatic manifestations overlap each other. The article presents a systematic view on the issue of the assessment of PDs in adolescents with an emphasis on relevant research studies in the field of theory and diagnostic practice.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30215 - Psychiatry

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychiatrie

  • ISSN

    1211-7579

  • e-ISSN

    1212-6845

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    61-67

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85145805070