Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

K životu a dílu Karla Lustiga (1856-1924) I. Žákem, studentem, učitelem.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00072486%3A_____%2F22%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00072486:_____/22:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.muzeumcb.cz/jihoceske-muzeum/edicni-a-publikacni-cinnost/jihocesky-sbornik-historicky-1/posledni-cislo/" target="_blank" >https://www.muzeumcb.cz/jihoceske-muzeum/edicni-a-publikacni-cinnost/jihocesky-sbornik-historicky-1/posledni-cislo/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    K životu a dílu Karla Lustiga (1856-1924) I. Žákem, studentem, učitelem.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem této studie bylo představit životní příběh Karla Lustiga, významné kulturní osobnosti a společenský život v jižních Čechách a zejména ve městě Soběslav na přelomu 19. a 20. století. Karel Lustig byl ovlivněn studiem na různých typech škol: na gymnáziu v Jindřichově Hradci, kde byl ovlivněn učiteli češtiny, na německé reálce (typ střední školy) v Českých Budějovicích a na vysoce progresivním Učitelském ústavu v Soběslavi, kde jako jeden z prvních studentů absolvoval praxi v přípravné třídě. Poté učil na několika Volksschulen a Bürgerschulen (typy škol) po celých Jižních Čechách (Stráž nad Nežárkou, Milevsko, Bechyně), kde se kromě své výchovné činnosti, aktivně se zapojil i do publicistiky, osvěty a spolkové činnosti. Zároveň také rozšiřoval své sbírky, které se později staly základem sbírek Městského muzea města Soběslavi. Vrátil se tam po téměř dvaceti letech. Snažil se vzdělávat a podporovat společenský, kulturní a hospodářský život. Osou jeho snažení byla národní a sociální myšlenka. Mimo jiné také usiloval o zlepšení ekonomických a sociálních podmínek postavení učitelů. Vznik Městského muzea města Soběslav, jednoho z největších muzeí venkova v zemi, se stala vzorem a poradním hlasem pro práci muzejních spolků v blízkém i vzdáleném okolí.

  • Název v anglickém jazyce

    On the life and work of Karel Lustig (1856-1924) I. Pupil, student, teacher.

  • Popis výsledku anglicky

    The goal of this study was to present the life story of Karel Lustig, an important personage of cultural and social life in South Bohemia and especially in the town of Soběslav at the turn of the 20th century. Karel Lustig was infl uenced by his studies at various types of schools: the grammar school in Jindřichův Hradec, where he was infl uenced by the education and teachers of Bohemian literature, at the German Realschule (a type of secondary school) in České Budějovice and at the highly progressive Teachers Institute in Soběslav, where he, as one of the very fi rst students, completed the practical preparatory class. Then he taught at several Volksschulen and Bürgerschulen (school types) all over South Bohemia (Stráž nad Nežárkou, Milevsko, Bechyně), where he, in addition to his educational activities, also actively participated in journalism, raising public awareness and association activities. At the same time he also expanded his collections which later became the basis for the collections of the Municipal museum of the town of Soběslav. He returned there after almost twenty years. He strived to edify and support social, cultural and economic life. The axis of his eff orts was the national and social idea. Among others, he also strived to improve the economic conditions and social standing of teachers. The establishment of the Municipal museum of the town of Soběslav, one of the largest ‘rural museums’ in the country, became a model and advisory voice for the work of museum associations near and far.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Jihočeský sborník historický

  • ISSN

    0323-004X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    90

  • Číslo periodika v rámci svazku

    bez čísla

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    297-316

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus