Autorka bižuterie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00079481%3A_____%2F23%3AN0000003" target="_blank" >RIV/00079481:_____/23:N0000003 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.msb-jablonec.cz/assets/veda_a_vyzkum/2023/c-hruskova-k.autorka-bizuterie.pdf" target="_blank" >https://www.msb-jablonec.cz/assets/veda_a_vyzkum/2023/c-hruskova-k.autorka-bizuterie.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Autorka bižuterie
Popis výsledku v původním jazyce
Bižuterní tvorba Heleny Schmausové Shoonerové (dále pouze Schmausové) je spojena s obdobím šedesátých let 20. století, které je pro tento obor maximálně příznivé. Za tyto mimořádné podmínky může vzestup československého bižuterního průmyslu a fenoménu jablonecké bižuterie a s tím spojený růst zákaznického zájmu o tento produkt. Povědomí o sériové bižuterní produkci stoupá také díky pořádání celostátních i mezinárodních výstav bižuterie. Novým prvkem se v bižuterní tvorbě stala autorská bižuterie, pro kterou se rovněž vžilo označení ateliérová. Tento pojem označuje doplňky z bižuterních i ostatních materiálů dle volby autora, zhotovené ve velké míře tradičními ručními postupy bižuterní výroby. Typická je výroba malosériová nebo jednotlivých kusů a snaha autora vymezit se proti průmyslové velkovýrobě. Především díky použitým materiálům byl tento sortiment výrazně cenově dostupnější. Autorský šperk či autorskou bižuterii tvořili i vystavovali šperkaři a výtvarníci, renomované osobnosti i studenti uměleckých škol. V roce 1962 se v Alšově síni Umělecké besedy na Malé Straně uskutečnila výstava studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové vedených Janem Nušlem. V roce 1968 se v rámci II. Mezinárodní výstavy bižuterie JABLONEC 68’24 uskutečnilo šperkařské sympozium Stříbrný šperk. Výstava poprvé představila novou kategorii Individuální bižutérie, která nabídla originální pojetí bižuterního designu autorů mimo průmyslové podniky. Výraznou kolekcí se na ní představila i Helena Schmausová. Ateliérová bižuterie měla v porovnání se šperkem snazší cestu k zákazníkovi díky své cenové dostupnosti. Ti, kteří měli zájem o jiný typ doplňku, než jaké nabízela sériová produkce, mohli v prodejnách výrobního a obchodního družstva Dílo najít spíše tento sortiment.
Název v anglickém jazyce
Costume Jewelry Artisan
Popis výsledku anglicky
The artisan costume jewelry work of Helena Schmausová Shooner Shoonerové (“Schmausová” below) is connected with the 1960s – a period of ideal conditions for this field. The rise of the Czechoslovak jewelry industry and the phenomenon of Jablonec artisan jewelry, along with increased customer interest in these products, were responsible for these exceptional conditions. Awareness of serial costume jewelry production was also growing thanks to national and international jewelry exhibitions. One new element in costume jewelry production was the emergence of artist – designed jewelry, which also came to be known as studio jewelry. This term refers to accessories made from artisan jewelry materials as well as other materials of the artist’s choice, largely handcrafted using traditional jewelry–making techniques. Production typically consists of small series or unique pieces, and most artists aim to stand apart from large–scale industrial production. This assortment was significantly more affordable than most, primarily due to the materials used. Artist–designed jewelry was created and exhibited by jewelers and artists, renowned personalities, and even art–school students. In 1962, an exhibition of students22 of the School of Applied Arts, led by Jan Nušl,23 was held in the Alš Hall of the Art Discussion Forum in Prague’s Malá Strana district. In 1968, a jewelry symposium named Silver Jewelry took place as part of an event titled the Second International Jewelry Exhibition JABLONEC ’68.24 The exhibition introduced an entirely new Individual Jewelry category, offering original jewelry design concepts from artists outside industrial enterprises. Helena Schmausová was there, and she presented a remarkable collection.Studio jewelry had an easier path to consumers than traditional jewelry, thanks to its affordability. Those interested in a different type of accessory than what was offered by serial production could find this type of product in the stores of the nation’s Dílo manufacturing and trading cooperative. In assessing the era’s situation for studio jewelry,
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Helena Schmaus Shooner. Zrcadlo duše, přírody a světa
ISBN
978-80-87516-83-6
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
91-121
Počet stran knihy
205
Název nakladatele
Husitské muzeum v Táboře
Místo vydání
Tábor
Kód UT WoS kapitoly
—