Načeradský/Typlt | Příčný řez
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00088404%3A_____%2F19%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00088404:_____/19:N0000005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Načeradský/Typlt | Příčný řez
Popis výsledku v původním jazyce
Projekt nazvaný PŘÍČNÝ ŘEZ představil výběr z celoživotního malířského díla Jiřího Načeradského (1939-2014) a průřez dosavadním dílem jeho absolventa Lubomíra Typlta (1975). Sledovány byly živé mezigenerační výrazové paralely obrazu ve vazbě na východiska žité zkušenosti v té které historické době. Expresivní malba i geometrické redukce a zkratky přítomné ve tvorbě obou autorů odkazují k algoritmu malířskému procesu, který je vnímán doslova jako akce. Jejím cílem je prolomit se do své současnosti a vytěžit z ní to nejpodstatnější – výraz, který není pouze věcí estetické formy, nýbrž nositelem komplexního prožitku a jeho fixace výtvarnými prostředky. Odtud podřizování obrazové formy síle okamžitého sdělení, odtud také proměna zdrojů, které potřebu těchto sdělení iniciují (stupňují a vyrovnávají). Podstatným rozměrem výstavního projektu byla reflexe historického a cyklického času, které mají podíl na lineární proměně konkrétní malířské citlivosti i na návratech určitých motivů a námětů, které byly malíři nově revidovány a aktualizovány pro současnost.
Název v anglickém jazyce
Cross Section / NAČERADSKÝ – TYPLT
Popis výsledku anglicky
The project entitled CROSS SECTION presented a selection from the life's work of Jiří Načeradský (1939-2014) through his paintings along with a cross section of the hitherto works of his student Lubomír Typlt (1975). The exhibit followed the living, intergenerational, parallels of expression in paintings against the background of lived experience in any particular historical era. Expressive painting as well as geometrical reductions and abbreviations present in the works of both artists point to the algorithm of the painterly process which is literally experienced as action. The goal of such a process is to break into one's present and extract from it what is most important – expression, which is not just a matter of aesthetic form but also the bearer of comprehensive experience and the fixing of that experience through aesthetic principles. Hence the subornation of the pictorial form to the power of immediate communication, hence, too, the transformation of sources which initiate (escalate and balance) the need for expression. An important aspect of this exhibit was a reflection on historical and cyclical time, which have its bearing on the linear transformation of the particular sensitivity of the painter and on the return of certain motives and ideas, which the showcased artists revisited and updated for the present.
Klasifikace
Druh
E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Hradec Králové
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
2
Počet zahraničních účastníků
—
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce