Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Načeradský/Typlt | Příčný řez

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00088404%3A_____%2F19%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00088404:_____/19:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Načeradský/Typlt | Příčný řez

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Projekt nazvaný PŘÍČNÝ ŘEZ představil výběr z celoživotního malířského díla Jiřího Načeradského (1939-2014) a průřez dosavadním dílem jeho absolventa Lubomíra Typlta (1975). Sledovány byly živé mezigenerační výrazové paralely obrazu ve vazbě na východiska žité zkušenosti v té které historické době. Expresivní malba i geometrické redukce a zkratky přítomné ve tvorbě obou autorů odkazují k algoritmu malířskému procesu, který je vnímán doslova jako akce. Jejím cílem je prolomit se do své současnosti a vytěžit z ní to nejpodstatnější – výraz, který není pouze věcí estetické formy, nýbrž nositelem komplexního prožitku a jeho fixace výtvarnými prostředky. Odtud podřizování obrazové formy síle okamžitého sdělení, odtud také proměna zdrojů, které potřebu těchto sdělení iniciují (stupňují a vyrovnávají). Podstatným rozměrem výstavního projektu byla reflexe historického a cyklického času, které mají podíl na lineární proměně konkrétní malířské citlivosti i na návratech určitých motivů a námětů, které byly malíři nově revidovány a aktualizovány pro současnost.

  • Název v anglickém jazyce

    Cross Section / NAČERADSKÝ – TYPLT

  • Popis výsledku anglicky

    The project entitled CROSS SECTION presented a selection from the life's work of Jiří Načeradský (1939-2014) through his paintings along with a cross section of the hitherto works of his student Lubomír Typlt (1975). The exhibit followed the living, intergenerational, parallels of expression in paintings against the background of lived experience in any particular historical era. Expressive painting as well as geometrical reductions and abbreviations present in the works of both artists point to the algorithm of the painterly process which is literally experienced as action. The goal of such a process is to break into one's present and extract from it what is most important – expression, which is not just a matter of aesthetic form but also the bearer of comprehensive experience and the fixing of that experience through aesthetic principles. Hence the subornation of the pictorial form to the power of immediate communication, hence, too, the transformation of sources which initiate (escalate and balance) the need for expression. An important aspect of this exhibit was a reflection on historical and cyclical time, which have its bearing on the linear transformation of the particular sensitivity of the painter and on the return of certain motives and ideas, which the showcased artists revisited and updated for the present.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Hradec Králové

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    2

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce