Milan Langer
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00088404%3A_____%2F21%3AN0000001" target="_blank" >RIV/00088404:_____/21:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Milan Langer
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace je vůbec první monografií Milana Langera (1944–2017), významného multimediálního a vizuálního umělce, performera a básníka. Jeho život i dílo je úzce spjato s prostředím Hradce Králové, avšak Langerova orientace v širším uměleckém světě a charakter jeho díla toto vymezení přesahuje. Přesto jeho tvorba dosud nebyla plně doceněna a zmapována v předloženém rozsahu. Kolektivní monografie Milan Langer tento nedostatek napravuje a pomáhá zaplnit chybějící místo v dějinách českého výtvarného umění. Langer se věnoval vizuální poezii, akčnímu umění, vytvářel malby, asambláže, od 70. let soustavně rozvíjel i techniku sítotisku. Později přidal ještě experimenty s fototisky a začal spolupracovat s hudebníky. V 90. letech navíc pronikl do oblasti videoartu. Každou z kapitol kolektivní monografie proto zpracoval přední odborník na danou oblast autorovy tvorby. Vychází tak najevo neobvyklý rozsah a široký záběr umělcova díla i jeho obtížná zařaditelnost. Publikace obsahuje bohatý obrazový materiál včetně dobových textů o tvorbě Milana Langera či vzpomínek jeho spolupracovníků. Metodou syntézy kniha přibližuje odborné i širší veřejnosti různé autorovy přístupy k tvorbě a jeho jednotlivá tvůrčí období. Dále také napomůže revidovat a rozšířit dosavadní pohled českých dějin umění na dané období, zejména na prostor akčního umění 60.–80. let minulého století v České republice, jehož byl Langer (doposud pozapomenutou) součástí. Dále publikace představuje jeho vizuální díla (grafiky, sítotisky doplněné kresbou), která ve své analýze historik umění Petr Vaňous spatřuje souměřitelná a svými principy se blížící dobové tvorbě předních umělců seskupených v rámci programu „kapitalistického realismu“. Publikaci odborně recenzoval doc. PhDr. Petr Rezek, svými texty přispěli: Martina Vítková, Petr Vaňous, Lenka Dolanová, Alexander Peroutka, Petr Ferenc, Radim Kopáč, Michal Tošner, Jiří Ptáček, Jaromír Schejbal, Jan Kříž, Jiří Zemánek ad. Kniha vznikla s podporou Ministerstva kultury ČR.
Název v anglickém jazyce
Milan Langer
Popis výsledku anglicky
This publication is the first monograph of Milan Langer (1944–2017), an important multimedia and visual artist as well as performance artist and poet. His life and work were closely linked to Hradec Králové, but Langer’s knowledge of the broader world of artmaking and the character of his work reach far beyond. Still, his work has not been fully appreciated and mapped to the extent it is in this volume. The collected monograph of Milan Langer compensates for this and helps fill an existing gap in the history of Czech fine art. Langer worked with visual poetry, performance art, created paintings and worked with assemblage, and, from the 1970s onward, systematically developed the technique of silk screen printing. Later, he experimented with developing photographs and began collaborating with musicians. In the 1990s, he even made his way into videoart. This is why each chapter of the collective monograph was prepared by a leading expert in the given field of the artist’s work. This reveals the unusual scope and wide range of the artist's output and how it eludes classification. The publication contains rich visual elements and includes archival documents about the work of Milan Langer and recollections of his collaborators. Using the method of synthesis, the monograph successfully reveals the author’s varied approaches to his work and his individual creative phases. It also helps review and expand on the way this period has been framed by Czech art history, especially as regards performance art in the 1960 to 1980s in Czechoslovakia, of which Langer’s work was a (until now overlooked) part of. The publication also presents his visual art (graphics, silk frame prints augmented with drawings) which the art historian Petr Vaňous finds to be on equal footing with and close in its principles to the works of leading artists who represented the movement of so-called capitalist realism. The monograph was reviewed by doc. PhDr. Petr Rezek. Contributors include: Martina Vítková, Petr Vaňous, Lenka Dolanová, Alexander Peroutka, Petr Ferenc, Radim Kopáč, Michal Tošner, Jiří Ptáček, Jaromír Schejbal, Jan Kříž, Jiří Zemánek. The publication was made possible by the Czech Ministry of Culture.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87605-42-4
Počet stran knihy
298
Název nakladatele
Galerie moderního umění v Hradci Králové
Místo vydání
Hradec Králové
Kód UT WoS knihy
—