Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00088404%3A_____%2F24%3AN0000003" target="_blank" >RIV/00088404:_____/24:N0000003 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.galeriehk.cz/vystavy/jak-sbirat-umeni/" target="_blank" >https://www.galeriehk.cz/vystavy/jak-sbirat-umeni/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche
Popis výsledku v původním jazyce
Výstava Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche (2024–2025), která na základě nově získaných poznatků rekonstruuje Tutschovu cestu od amatérského sběratele drobné grafiky a exlibris po uznávaného znalce a majitele jedné z nejvýznamnějších sbírek své doby u nás. Dlouhodobá výstava představuje celoživotní dílo znalce, sběratele a neúnavného podporovatele mladých výtvarníků Karla Tutsche (1941–2008), jenž po více než čtvrt století na vlastní náklady provozoval brněnskou galerii Na bidýlku a svou činností přispíval k propagaci českého umění v zahraničí. V Brně byly naopak díky němu k vidění práce zahraničních autorů. Výstava s publikací (kritický katalog) umožňují hlubší poznání a porozumění vývoji umění a uměleckému provozu ve druhé polovině 20. století na českém i slovenském území. Výstava je pokusem o rekonstrukci Tutschovy cesty od amatérského sběratele drobné grafiky a exlibris k uznávanému znalci a majiteli jedné z nejvýznamnějších sbírek své doby u nás. Jednotlivá umělecká díla, jež se rozhodnutím sběratele ocitla v jeho brněnském bytě, dohromady vytváří subjektivní a tím i neopakovatelnou encyklopedii českého umění od poloviny 60. let 20. století do počátku milénia. Výstavu završuje kapitola věnovaná berlínské výtvarné scéně raných nultých let, s níž galerista udržoval kontakt a která v té době zažívala svůj největší rozmach a přitahovala začínající umělce z celé Evropy. Výstava s publikací umožňují hlubší poznání a porozumění vývoji umění a uměleckému provozu ve druhé polovině 20. století na českém i slovenském území. Skrze Tutschovy aktivity se dotýkají i tehdejších vazeb na zahraniční umělecké prostředí. Sbírka byla zakoupena Galerií moderního umění v Hradci Králové (GMU) v roce 2021 a následujícího roku doplněna o soubor originálních kreseb ke katalogům vydaným galerií Na bidýlku. Základem tohoto původního badatelského výzkumu byly archivní prameny (Tutschova nepříliš rozsáhlá osobní korespondence a archiv, fondy sbírkových institucí) doplněné o kontextuální zdroje (novinové články, spolkové zpravodaje, původní katalogy, odborné publikace a tisk) a množství kriticky zhodnocených rozhovorů s českými i zahraničními umělci a dalšími pamětníky, přičemž většina byla pořízena přímo pro účel tohoto projektu.
Název v anglickém jazyce
How to Collect Art: the Karel Tutsch Story
Popis výsledku anglicky
The exhibition How to Collect Art: the Story of Karel Tutsch (2024-2025) reconstructs Tutsch's journey from an amateur collector of small prints and ex-libris to a renowned connoisseur and owner of one of the most important collections of his time in the Czech Republic. How to Collect Art: the Karel Tutsch Story is a long-term exhibition presenting the lifelong work of Karel Tutsch (1941–2008), a connoisseur, collector and tireless supporter of young artists.The exhibition and the publication (critical catalogue) enable a deeper knowledge and understanding of the development of art and artistic activity in the second half of the 20th century in the Czech and Slovak territory. For more than a quarter of a century, he kept his Na bidýlku gallery in Brno going by personally underwriting its expenses. He helped to promote Czech art abroad, while giving foreign artists a platform back in his hometown. This exhibition attempts to trace Tutsch’s journey from an amateur collector of small prints and bookplates to an acclaimed expert and owner of one of the most important collections in the Czech Republic at the time. The individual artworks amassed by Tutsch in his flat in Brno form a subjective and thus one-of-a-kind encyclopaedia of Czech art spanning from the mid-1960s to the turn of the millennium. The exhibition ends with a section devoted to the early-noughties Berlin art scene, with which the gallerist maintained contact and which, back then, was in its heyday, attracting aspiring artists from all over Europe.The exhibition and the publication allow a deeper knowledge and understanding of the development of art and artistic activity in the second half of the 20th century in the Czech and Slovak territory. Through Tutsch's activities, they also touch upon the links to the foreign artistic environment of the time. The Gallery of Modern Art in Hradec Králové (GMU) purchased the collection in 2021. The next year, it added a set of original drawings for catalogues published by Na bidýlku. The basis of this original research was archival sources (Tutsch's not very extensive personal correspondence and archive, the holdings of collection institutions) supplemented by contextual sources (newspaper articles, association newsletters, original catalogues, professional publications and press) and a number of critically evaluated interviews with Czech and foreign artists and other memoirs, most of which were taken specifically for the purpose of this project.
Klasifikace
Druh
E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Galerie moderního umění, Hradec Králové
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
1
Počet zahraničních účastníků
1
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce