Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

K stému výročí hrnčířského kurzu v Hodoníně

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F14%3A%230001726" target="_blank" >RIV/00094862:_____/14:#0001726 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    K stému výročí hrnčířského kurzu v Hodoníně

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V době zvýšeného zájmu o lidovou kulturu na konci 19. století se objevily snahy o zachování výrazných dokladů lidové výtvarné kultury. Na jižní Moravě k nim rozhodně náležela fajáns, vyrůstající z novokřtěnské (habánské) tradice, jejíž výroba v moravských a slovenských dílnách v poslední čtvrtině 19. století postupně zanikala. Na Slovensku zajistila její pokračování nově založená výrobna v Modre (1883). Na Moravě se pokusili František Kretz a Jano Köhler zorganizovat kurz pro současné keramické výrobce,který by je poučil o výrobě fajánsí a motivoval k pokračování v jejich novodobé výrobě. V případě účastníků kurzu, konaného v 1914 v Domě umělců v Hodoníně, nalezlo toto snažení odezvu u Jaroslava Úředníčka, který v Tupesích založil výrobnu, působící doroku 1946, která podnítila zájem o uvedenou keramiku a vytvořila výrobní tradici zdejší malované majoliky. Reprezentuje jednu z nejvýraznějších forem folklorismu, jež se rozvíjí i v dnešní době.

  • Název v anglickém jazyce

    To the 100th Anniversary of the Pottery Course in Hodonín

  • Popis výsledku anglicky

    In the period of an increased interest in folk culture in the late 19th century, attempts of the revival of typical phenomena of folk applied art appeared. In South Moravia they concerned mainly faience based on Anabaptists? tradition; the production inMoravian and Slovakian workshops faded out in the last quarter of the19th century. In Slovakia the production continued in the newly founded workshop in Modra (1883). In Moravia, František Kretz and Jano Köhler tried to organize a course for pottery producers that would teach them to make faience and motivate them in the modern production. The course took place in the House of Artists in Hodonin in 1914 and the effort found a response in Jaroslav Úředniček who founded a workshop in Tupesy that worked until 1946, revived the interest in the above mentioned pottery and founded a tradition of the local painted maiolica. It represents one of the most typical forms of folklorism cultivated till these days.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AC - Archeologie, antropologie, etnologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Folia ethnographica (Supplementum ad Acta Musei Moraviae)

  • ISSN

    0862-1209

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    48

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    51-62

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus