Fotografické stopy ztracené identity. Robert Smetana a jeho fotoportréty velkolhoteckých zpěváků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F19%3AN0000152" target="_blank" >RIV/00094862:_____/19:N0000152 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fotografické stopy ztracené identity. Robert Smetana a jeho fotoportréty velkolhoteckých zpěváků
Popis výsledku v původním jazyce
Robert Smetana, muzikolog a spolupracovník Bedřicha Václavka, realizoval ve 30. letech 20. století sběr písní u evangelíků na Dačicku. Jestliže originální písňové zápisy jsou uložené v EÚ AV, pobočka Brno, a z velké části publikované ve Smetanově dizertační práci, fotografické portréty zpěváků a zpěvaček, které Smetana rovněž pořídil, publikované dosud nebyly. Smetana negativy se stručnými, ale výstižnými charakteristikami interpretů prodal v roce 1935 Moravskému muzeu. – Převažující protestantství bylo na Moravě více než úspěšně překryto rekatolizací, zbyly jen ojedinělé enklávy na východní Moravě a na pomezí Čech a Moravy. Zatímco východomoravská evangelická komunita je dosud živá, Dačicko svou evangelickou identitu téměř ztratilo: návratný a víceméně amatérský výzkum studentů herectví brněnské JAMU našel jen pramalé stopy po duchovním světě, který několik století formoval sociální a kulturní život regionu a odolával rekatolizačnímu tlaku. Smetanovy fotografie jsou galerií lidských typů z jednoho mikroregionu a spolu se zápisy tak zůstaly ojedinělým a ojediněle komplexním záznamem ztracené a již neobnovitelné identity. Krajinářské záběry Roberta Smetany pak prezentují i environmentální základnu a kontext existence a fungování folklórní tradice.
Název v anglickém jazyce
Photographic Tracks of a Lost Identity. Robert Smetana and his portraits of the folk singers from Velká Lhota
Popis výsledku anglicky
In the early 1930s, Robert Smetana, a musicologist who had worked with journalist Bedřich Václavek, conducted the collection of folk songs among Protestants in the Dačice region. While the original song documentation is held by the Ethnographic Institute of the Czech Science Academy, the Brno subsidiary, and was largely published in Smetana’s dissertation, the photographic portraits of male and female singers taken by Smetana have not been published yet. Smetana sold the negatives with succinct haracterisations of the singers to the Moravian Museum in 1935. The Protestantism that originally prevailed in Moravia gave way to Catholicism, and only a few Protestant enclaves survived in eastern Moravia and on the Czech-Moravian border. While the eastern Moravian Protestant community is still active today, the Dačice region lost its Protestant identity almost completely: the more or less amateur research carried out by students of acting from the Brno JAMU academy found virtually no traces of the spiritual world that had shaped the social and cultural identity of the region over several centuries, resisting the pressures of re-Catholization. Smetana’s photographs make up a gallery of human types from one microregion and, together with the written records, remain a unique and uniquely comprehensive documentation of a lost and irretrievable identity. In addition, Robert Smetana’s landscape shots present an environmental base and context for the existence and functioning of the local folk tradition..
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů