Comenius 1592–1670. Doba mezi rozumem a šílenstvím. Jan Amos Komenský a jeho svět.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F20%3AN0000144" target="_blank" >RIV/00094862:_____/20:N0000144 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Comenius 1592–1670. Doba mezi rozumem a šílenstvím. Jan Amos Komenský a jeho svět.
Popis výsledku v původním jazyce
Jan Amos Komenský (1592–1670) je jednou z největších osobností, které se kdy hlásily k českému původu. Činil tak hrdě a bezvýhradně, přestože větší část svého života byl nucen strávit v cizině. Také díky tomu se už za svého života stal zřejmě mezinárodně nejznámějším českým vzdělancem vůbec. Byl složitou a nejednoznačnou postavou a jeho význam zdaleka nelze zužovat na fenomenální historický přínos v oblasti pedagogiky. Jeho projekt pansofie (vševědy), spojující všeobecné poznání s teologií a morálkou, kritizovali mnozí v čase rozpadu univerzálních hodnot a zrodu specializovaných vědních disciplín jako zastaralý a nerealistický. Komenského politické akce ve prospěch pobělohorských českých exulantů vyznívaly opakovaně do ztracena. Nevycházely z racionálního hodnocení situace, nýbrž z prorockých vizí nesených touhou po vyvrácení papežské moci a panování habsburské dynastie. Víra v proroctví, očekávání brzkého příchodu Kristova, náklonnost k hermetickým naukám a svazující sepětí Bible a vědy, to vše uzavíralo racionalistům a osvícencům cestu k pochopení Komenského. Na druhé straně však týž Komenský dodnes oslovuje Evropu svou vizí nadnárodních institucí, které by řešily konflikty mezi státy mírovou cestou. Jeho hluboká, životem dosvědčená náboženská víra dospěla od sektářské nesnášenlivosti až k ekumenické myšlence smíření křesťanských církví na principu Kristovy oběti. Ve středu úvah Jana Amose vždy stojí aktivní a vzdělaný lidský jedinec, přetvářející svět k lepšímu v souladu s Boží vůlí. Tři a půl století po jeho smrti si Komenského připomínáme především jako humanistu, který svůj život zasvětil nápravě věcí lidských, byť i cestou malých postupných kroků. Stal se příslušníkem evropské intelektuální elity, aniž by se zpronevěřil víře a vlasti. Intenzivně prožíval rozpory a „labyrinty“ své epochy a snažil se je ovlivňovat. A byla to epocha, v níž se, stejně jako v Komenského myšlenkách, stýkaly a potýkaly „světlé“ momenty rozumu a vzdělanosti s „temnými“ tóny iracionality a mysticismu. Kniha je věnována osobnosti velkého „muže touhy“, hluboce věřícího křesťana, učence světového jména a nedostižného slovesného umělce, který svůj prací a zápasy naplněný život prožil uprostřed Evropy na prahu moderní doby, doby naplněné nejen tragédiemi válek a přízraky intolerance, ale současně i triumfy lidského ducha, dosahujícího netušených výšin v oblastech vědy a umění.
Název v anglickém jazyce
Comenius 1592–1670. A Time between Sanity and Insanity. John Amos Comenius and his World.
Popis výsledku anglicky
John Amos Comenius (1592–1670) was a complex and ambiguous figure and his significance cannot be merely narrowed down to his phenomenal historical contribution in the field of pedagogy. His pansophia project, combining general knowledge with theology and morality, was criticised by many as obsolete and unrealistic at a time of the disintegration of universal values and the birth of specialised scientific disciplines. Comenius’s political actions on behalf of the post-White Mountain Czech exiles repeatedly faded into nothing. They were not based on any rational assessment of the situation, but on prophetic visions driven by the desire to overturn papal power and overthrow the rule of the Hapsburg dynasty. A belief in prophecy, anticipation of the early coming of Christ, an inclination towards Hermetic teachings, and the binding connection of the Bible and science all barred the way for rationalists and enlightened people to understanding Comenius. On the other hand, the same Comenius continues to address Europe with his vision of supranational institutions that would resolve conflicts between states peacefully. His deep, life-tested religious faith progressed from sectarian intolerance to the ecumenical idea of reconciliation between the Christian churches on the principle of Christ's sacrifice. At the heart of John Amos's thoughts there is always the active and educated human individual, transforming the world for the better in accordance with God's will. Three and a half centuries after his death, we remember Comenius primarily as a humanist who dedicated his life to remedying human affairs, albeit through small gradual steps. He became a member of the European intellectual elite without betraying either his faith or his homeland. He experienced intensely the contradictions and "labyrinths" of his age and tried to influence them. And it was an age in which, as in Comenius's thoughts, the "bright" moments of reason and education clashed with the "dark" tones of irrationality and mysticism. This volume dedicated to the anniversaries of Comenius's death (2020) and birth (2022) is devoted to the personality of a great "man of desire", a deeply religious Christian, a world-renowned scholar and an unrivalled artist of the word, who lived a life full of work and struggle in the middle of a Europe on the threshold of modern times, a time characterized not only by the tragedies of wars and the ghosts of intolerance, but also by the triumphs of the human spirit, reaching unsuspected heights in the fields of science and art.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7028-543-5
Počet stran knihy
432
Název nakladatele
Moravské zemské muzeum / Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně
Místo vydání
Brno / Ústí nad Labem
Kód UT WoS knihy
—