Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tradici nezneužívám. Yveta Petrásková, textilní výtvarnice inspirovaná tradiční oděvní kulturou Hanáckého Slovácka a Brněnska.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F21%3AN0000105" target="_blank" >RIV/00094862:_____/21:N0000105 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.mzm.cz/ethnographica/" target="_blank" >http://www.mzm.cz/ethnographica/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tradici nezneužívám. Yveta Petrásková, textilní výtvarnice inspirovaná tradiční oděvní kulturou Hanáckého Slovácka a Brněnska.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V letech 1945 až 1995 existovala na českém území pozoruhodná instituce Ústředí lidové a umělecké výroby. Té se podařilo skloubit práci etnografů, tvůrců a designérů s výrobou a obchodem. Po zániku korporace se produkce lidových rukodělných výrobků přenesla na samotné dílny, jednotlivce, spolky a folklórní soubory. Yveta Petrásková je jedním z textilních výtvarníků, kteří se tradičním lidovým oděvem inspirují a snaží se obnovovat jeho původní technologie. Zásadní vliv na její vztah k lidové kultuře měla práce konzervátorky v Etnografickém ústavu Moravského zemského muzea. Postupně se zdokonalila v šití a dokázala ovládnout řemeslo na profesionální úrovni. S vlastní potřebou vytvořit autentický a pohodlný kroj pro svou dceru, se dostala k výrobě historických rekonstrukcí lidových krojů. Ve spolupráci s Městským muzeem a galerií Hustopeče vytvořila mezi léty 2007–2021 desítky rekonstrukcí hanácko-slováckých a jihobrněnských krojů. Kromě muzea v Hustopečích je vyráběla jak pro jednotlivce, tak obce i folklórní soubory. Vyznačují se užitím co nejvíce autentických materiálů a technologií, udržitelností, funkčností, pohodlností, estetickou kvalitou a profesionálně zvládnutým řemeslem. Autorka se vždy snaží opřít se o historickou znalost oděvu daného regionu a spolupracuje s etnografy. Přínosnou částí její tvorby je obnova technologie šité batiky, která se původně vyskytovala na ženských krojových zástěrách. Společně s restaurátorkou Alenou Samohýlovou jsou téměř u konce renovace barvířského procesu s cílem, aby kolem sešitého vzoru vznikla ve výsledku jednolitá modrá barva. Mnoho pokusů a technologických objevů vedlo Yvetu Petráskovou k takovému zdokonalení, že si mohla dovolit šitou batiku (společně s oblíbenou technikou šibori) převést i do moderních forem. Hlavními nosiči jsou především textilní abstraktní obrazy určené do moderního interiéru. Yveta Petrásková patří mezi zodpovědné tvůrce s výrobky propracovanými do posledního detailu. Respektuje historický materiál, původní lidové řemeslo, ctí funkčnost, proporce a regionální danosti lidového oděvu. Snaží se pochopit souvislosti, podstatu lidového oděvu a jeho hodnoty. Ví, že její tvorba totiž může sloužit jako vzor pro další šíření.

  • Název v anglickém jazyce

    Yveta Petrásková, restorer and textile designer inspired with traditional clothing culture of the moravian Slovakia in the Haná region and in the surroundings of Brno.

  • Popis výsledku anglicky

    The inspiration with traditional folk costume is of essential importance for the textile creation of Yveta Petrásková. She started to be fond of it during her work as conservator in the Ethnographic Institute of the Moravian Museum where she learned the ways of its protection and professional and respectful approach to its origin, development and function. She was strongly influenced by the cooperation with her then colleague, an eminent connoisseur of Moravian folk textile, PhDr. Miroslava Ludvíková. When she later decided to go freelance, she concentrated herself mainly on textile creation and deepened her knowledge of textile techniques and tailor´s methods of the past. When she moved to Bořetice from where she originates, she benefited from her knowledge and experience in tens of reconstructions of traditional folk costumes of the Haná region and Moravian Slovakia and later of Brno region too. She became so much interested in traditional clothing techniques that she systematically dyes fabrics with indigo and makes batiks. She also uses these techniques in her designer’s creation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60500 - Other Humanities and the Arts

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Folia ethnographica

  • ISSN

    0862-1209

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    55

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    165-185

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus