Tradici nezneužívám. Yveta Petrásková, textilní výtvarnice inspirovaná tradiční oděvní kulturou Hanáckého Slovácka a Brněnska.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F21%3AN0000105" target="_blank" >RIV/00094862:_____/21:N0000105 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.mzm.cz/ethnographica/" target="_blank" >http://www.mzm.cz/ethnographica/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tradici nezneužívám. Yveta Petrásková, textilní výtvarnice inspirovaná tradiční oděvní kulturou Hanáckého Slovácka a Brněnska.
Popis výsledku v původním jazyce
V letech 1945 až 1995 existovala na českém území pozoruhodná instituce Ústředí lidové a umělecké výroby. Té se podařilo skloubit práci etnografů, tvůrců a designérů s výrobou a obchodem. Po zániku korporace se produkce lidových rukodělných výrobků přenesla na samotné dílny, jednotlivce, spolky a folklórní soubory. Yveta Petrásková je jedním z textilních výtvarníků, kteří se tradičním lidovým oděvem inspirují a snaží se obnovovat jeho původní technologie. Zásadní vliv na její vztah k lidové kultuře měla práce konzervátorky v Etnografickém ústavu Moravského zemského muzea. Postupně se zdokonalila v šití a dokázala ovládnout řemeslo na profesionální úrovni. S vlastní potřebou vytvořit autentický a pohodlný kroj pro svou dceru, se dostala k výrobě historických rekonstrukcí lidových krojů. Ve spolupráci s Městským muzeem a galerií Hustopeče vytvořila mezi léty 2007–2021 desítky rekonstrukcí hanácko-slováckých a jihobrněnských krojů. Kromě muzea v Hustopečích je vyráběla jak pro jednotlivce, tak obce i folklórní soubory. Vyznačují se užitím co nejvíce autentických materiálů a technologií, udržitelností, funkčností, pohodlností, estetickou kvalitou a profesionálně zvládnutým řemeslem. Autorka se vždy snaží opřít se o historickou znalost oděvu daného regionu a spolupracuje s etnografy. Přínosnou částí její tvorby je obnova technologie šité batiky, která se původně vyskytovala na ženských krojových zástěrách. Společně s restaurátorkou Alenou Samohýlovou jsou téměř u konce renovace barvířského procesu s cílem, aby kolem sešitého vzoru vznikla ve výsledku jednolitá modrá barva. Mnoho pokusů a technologických objevů vedlo Yvetu Petráskovou k takovému zdokonalení, že si mohla dovolit šitou batiku (společně s oblíbenou technikou šibori) převést i do moderních forem. Hlavními nosiči jsou především textilní abstraktní obrazy určené do moderního interiéru. Yveta Petrásková patří mezi zodpovědné tvůrce s výrobky propracovanými do posledního detailu. Respektuje historický materiál, původní lidové řemeslo, ctí funkčnost, proporce a regionální danosti lidového oděvu. Snaží se pochopit souvislosti, podstatu lidového oděvu a jeho hodnoty. Ví, že její tvorba totiž může sloužit jako vzor pro další šíření.
Název v anglickém jazyce
Yveta Petrásková, restorer and textile designer inspired with traditional clothing culture of the moravian Slovakia in the Haná region and in the surroundings of Brno.
Popis výsledku anglicky
The inspiration with traditional folk costume is of essential importance for the textile creation of Yveta Petrásková. She started to be fond of it during her work as conservator in the Ethnographic Institute of the Moravian Museum where she learned the ways of its protection and professional and respectful approach to its origin, development and function. She was strongly influenced by the cooperation with her then colleague, an eminent connoisseur of Moravian folk textile, PhDr. Miroslava Ludvíková. When she later decided to go freelance, she concentrated herself mainly on textile creation and deepened her knowledge of textile techniques and tailor´s methods of the past. When she moved to Bořetice from where she originates, she benefited from her knowledge and experience in tens of reconstructions of traditional folk costumes of the Haná region and Moravian Slovakia and later of Brno region too. She became so much interested in traditional clothing techniques that she systematically dyes fabrics with indigo and makes batiks. She also uses these techniques in her designer’s creation.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Folia ethnographica
ISSN
0862-1209
e-ISSN
—
Svazek periodika
55
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
165-185
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—