Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

UHERSKÉ HRADIŠTĚ-SADY. 500 let křesťanství ve střední Evropě. Sv. IV. Historické souvislosti 9.-13. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F21%3AN0000161" target="_blank" >RIV/00094862:_____/21:N0000161 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    UHERSKÉ HRADIŠTĚ-SADY. 500 let křesťanství ve střední Evropě. Sv. IV. Historické souvislosti 9.-13. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha se věnuje počátkům křesťanství na Moravě, ale především jeho proměnami v povelkomoravském období. Zybývá se otázkou arcibiskupství Sv. Metoděje, jeho sídla, sufragáních biskupství, velkomoravské církevní tradice i obecně církevní tradice na Moravě v povelkomoravském období, tzv. velehradskou otázkou a fenoménem paměti v regionu Východní Moravy. Sady u Uherského Hradiště plnily po téměř tři století roli centrální nekropole východní Moravy pro celé území dřívějšího jádra velkomoravské staroměstsko-uherskohradišťské aglomerace a jejího blízkého okolí. Můžeme sledovat přesun významu církevního centra ze Sadů (nejpozději od poloviny 11. století) nejdříve do přemyslovské Spytihněvi a po jejím zániku ve vodách řeky Moravy na přelomu 12. a 13. století zpět na úpatí sadské výšiny do Kunovic, kde nejpozději za vlády české královny Konstancie nad východní Moravou (v letech 1222–1240) vznikl nový význačný kostel, respektive ve větší míře paralelně (i ve smyslu duchovního centra regionu) do sousedního cisterciáckého Velehradu. Je však třeba si uvědomit, že navzdory (nebo lépe řečeno „přesto, že“) výše popsaným zásadním správním a geopolitickým proměnám v okolí sadské nekropole, přinejmenším do konce existence hraničního Lucka/confinia, tedy do konce 12. století, byla zde stojící církevní stavba funkční a v její okolí se kontinuálně pohřbívalo. Ukončení pohřbívání na sadské nekropoli bylo spojeno teprve s hlubokými strukturálními změnami regionu Východní Moravy. Výraznou změnu přinášejí zejména dva nepřehlédnutelné momenty dějin východní Moravy první poloviny 13. století – založení cisterciáckého kláštera na Velehradě roku 1205 a vznik pravobřežního pohraničního území Kunovicka pod správou královny vdovy Konstancie Uherské v letech 1222–1240. Není pak zcela náhodou, že právě v návaznosti na hluboké proměny celého regionu mohlo dojít k procesu přeměny sadské výšiny v místo paměti. V bouřlivých proměnách východní Moravy první čtvrtiny 13. století se nejspíše definitivně uzavírá příběh sadského kostela, aby do další historie regionu již nepromlouvala stavba samotná, ani její správci, ale kostel (kaple) jako symbol, významné „místo paměti“ celého regionu. Svou existenci a funkci, překlenující několik staletí, zapsal nejen do paměti krajiny, ale především do vědomí zdejšího obyvatelstva i jeho duchovních pastýřů, kteří mu v nových politických poměrech nejspíše analisté závěru 13. a 14. století přiřkli rovněž nový obsah. Lokální tradice sadské nekropole (i v souvislosti s předpokládaným působením arcibiskupa Metoděje na Sadech) tak posloužila jako jeden z kořenů tzv. velehradské tradice, literární kodifikace významu tohoto „místa paměti“ v proměnách východní Moravy v dalších staletích.

  • Název v anglickém jazyce

    Uherské Hradiště-Sady. 500 Years of Christianity in Middle Europe. Vol. 4. Historical connection from 9th to 13th century

  • Popis výsledku anglicky

    The book is focused on the begginings of christianity at Moravia, but mostly about its changes in the Period afteer the Fall of Great Moravia. The book pursue the question of the archbishopry of St. Methodius, his seat, subordinate bishopries, the Tradition of the Great Moravian Church and the Church tradition in general in the period after the Fall of Great Moravia, so called Velehrad question and the Memory phenomenon in the history of the East Moravia Region. For almost three centuries Sady near Uherské Hradiště had fulfilled the role of the central necropolis of Eastern Moravia for the entire territory of the former core of the Great Moravian Staré Město-Uherské Hradiště agglomeration and its close surroundings. We can observe the shift of the importance of the church centre from Sady (at the latest from the middle of the 11th century) first to Přemyslid Spytihněv and after its demise in the waters of the River Morava at the turn of the 13th century back to to the foot of the Sady hill to Kunovice, where at the latest during the reign of Bohemian Queen Constance over Eastern Moravia (in 1222–1240) a new significant church was built, or to a greater extent in parallel (also in the sense of the spiritual centre of the region) to the neighboring Cistercian Velehrad. However, it should be noted that despite (or rather “even though there were”) the above-described fundamental administrative and geopolitical changes in the vicinity of the Sady necropolis, at least until the end of the existence of the Lucko/confinia border, i.e., until the end of the 12th century, the church building standing here was functional and burials took place continually in its surroundings. The end of burials in the Sady necropolis was associated only with profound structural changes in the region of East Moravia. Two moments impossible to overlook in the history of Eastern Moravia in the first half of the 13th century brought significant change – the founding of the Cistercian monastery in Velehrad in 1205 and the establishment of the right-bank border area of the Kunovice district under the administration of Queen Widow Constance of Hungary in 1222–1240. It is then no coincidence that, in connection with the profound changes in the whole region, the process of transforming the Sady hill into a place of memory may have taken place. In the tumultuous changes of Eastern Moravia in the first quarter of the 13th century, the story of the Sady church probably ends definitively, so that the building itself and its administrators no longer speak into the region’s history, but the church (chapel) as a symbol, an important “place of memory” for the region. Its existence and function, spanning several centuries, was written not only in the memory of the landscape, but especially in the consciousness of the local population and its spiritual shepherds, who in the new political conditions most likely annal writers at the end of the 13th and 14th centuries also gave it new content. The local tradition of the Sady necropolis (and in connection with the anticipated activity of Archbishop Methodius at Sady) thus served as one of the roots of the so-called Velehrad tradition, the literary codification of the significance of this “place of memory” in the transformations of East Moravia in further centuries.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7028-564-0

  • Počet stran knihy

    115

  • Název nakladatele

    Moravské zemské muzeum

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy