Pravěk očima vědců a umělců
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F22%3AN0000020" target="_blank" >RIV/00094862:_____/22:N0000020 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.mzm.cz/detail/d/pravek-ocima-vedcu-a-umelcu/2" target="_blank" >http://www.mzm.cz/detail/d/pravek-ocima-vedcu-a-umelcu/2</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pravěk očima vědců a umělců
Popis výsledku v původním jazyce
Kolektivní publikace Pravěk očima vědců a umělců představuje sedmé pokračování série Studií Centra kulturní antropologie. Monografie se tematicky vztahuje především k výtvarné rekonstrukci a vizualizaci života v období paleolitu. V první studii Nejstarší vyobrazení moravských archeologických nalezišť kustoda Františkova musea Morice Trappa se Petr Vachůt a Petr Kostrhun zaměřují na Morice Trappa, zakladatelskou a opomíjenou osobnost moravské archeologie. Text přibližuje sedm velkoformátových akvarelových vyobrazení moravských archeologických lokalit, které tvořily součást první samostatné archeologické expozice ve Františkově museu vybudované Trappem v roce 1889. Ve druhé studii Výtvarná rekonstrukce paleolitu v tvorbě českých umělců: Vývoj od 19. století do současnosti zhodnocuje Barbora Půtová vývoj výtvarné rekonstrukce života zejména v mladém paleolitu v tvorbě českých umělců od 19. až do počátku 21. století. V českém prostředí působilo několik generací tvůrců umělecké rekonstrukce, která přibližovala život i fyzický vzhled homininů i zástupců rodu Homo, včetně ztvárnění přírodního ekosystému, flory a fauny. Jednalo se o nový typ uměleckých zakázek, které podporovaly postupně narůstající poznatky z oborů archeologie a antropologie. Až po druhé světové válce však dochází k nárůstu vědecké profesionalizace umělců, kteří umělecké rekonstrukci zasvětili výtvarnou kariéru. Třetí studie Pravěké symboly v pohybu: Mobilní umění představuje osobitý a syntetizující pohled na paleolitické mobilní umění, který připravil Václav Soukup. Ve studii předkládá skulpturální antropomorfní a zoomorfní nálezy z období mladého paleolitu. Nálezy doplňuje o subjektivní interpretaci a hodnocení. Poslední čtvrtý text Vzpomínky muzejníka II. nabízí pokračování profesních vzpomínek Oldřicha Neužila, který byl po více jak čtyřicet let vedoucím Pavilonu Anthropos. Vzpomínky rozšířil o další témata spojená s poválečnými dějinami Moravského zemského muzea, zaměřenými především na Pavilon Anthropos.
Název v anglickém jazyce
Prehistory Through the Eyes of Scientists and Artists
Popis výsledku anglicky
Prehistory through the Eyes of Scientists and Artists is the seventh collective monograph published as part of the Study Series of the Centre for Cultural Anthropology. The monograph is thematically related primarily to artistic reconstruction and visualisation of life in the Palaeolithic period. In the first study, The Earliest Depiction of the Moravian Archaeological Sites of the Custodian of the Františkovo Museum Moric Trapp, Petr Vachůt and Petr Kostrhun focus on Moric Trapp, the founding and neglected figure of Moravian archaeology. The text introduces seven large-scale watercolour paintings of Moravian archaeological sites that formed part of the first independent archaeological exhibition at the Františkovo Museum built by Trapp in 1889. In the second study, Artistic Reconstruction of the Palaeolithic in Works by Czech Artists: Development from the 19th Century to the Present, Barbora Půtová discusses the development of artistic reconstruction of prehistoric life, especially in the Upper Palaeolithic, in the work of Czech artists from the 19th to the early 21st century. In the Czech environment, several generations of artists have worked on artistic reconstructions who have depicted the life and physical appearance of hominins and representatives of the Homo genus, including depiction of the natural ecosystem, flora and fauna. These were a new type of artistic commissions that were supported by the gradually increasing knowledge in archaeology and anthropology. However, it was not until after the Second World War that there was an increase in the scientific professionalisation of artists who devoted their careers to reconstruction. The third study, Prehistoric Symbols on the Move: Mobile Art, presents a distinctive and synthesizing view of Palaeolithic mobile art by Václav Soukup. His study presents sculptural anthropomorphic and zoomorphic finds from the Upper Palaeolithic. He supplements the findings with subjective interpretation and assessment. The fourth and last text, Memoirs of a Museologist II, is a continuation of professional memoirs of Oldřich Neužil, who was the head of the Anthropos Pavilion for more than forty years. He has expanded his memoirs by other topics related to the post-war history of the Moravian Museum, focusing primarily on the Anthropos Pavilion.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60102 - Archaeology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7028-573-2
Počet stran knihy
254
Název nakladatele
Moravské zemské muzeum
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—