Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tiché revoluce uvnitř ornamentu. Experimenty dekorativního umění v letech 1880 ? 1930

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F12%3A%230000260" target="_blank" >RIV/00094871:_____/12:#0000260 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tiché revoluce uvnitř ornamentu. Experimenty dekorativního umění v letech 1880 ? 1930

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výstava chce upozornit na ty oblasti ornamentalismu, které objevovaly pro uměleckou modernu nová témata a odlišné postupy. Na rozdíl od napodobivého vysokého umění ornament záměrně spěl k abstrakci viděného, k elementární stylizaci a čisté geometrii, vycházel z poznatků soudobé přírodovědy. Dekoratéři využívali pro tvorbu ornamentů mikroskop, kaleidoskop, fotografické předlohy. Ornamentalismus inicioval samostatné téma rytmu, pohybu, dotýkal se teorie barev a psychologie vidění. Vedle prací anonymních dekoratérů jsou vystaveny návrhy autorů Františka Kupky, Vojtěcha Preissiga, Otto Eckmanna, Marie Teinitzerové, Františka Kysely, Emanuela K. Pelanta, Ladislava Sutnara, Katharine Schäffner, textilní dezény a dekorativní předlohy Kolomana Mosera, Josefa Hoffmanna, Moritze Meurera, Karla Blossfeldta, Alfonse Muchy, Maurice Pillard-Verneuil, Tomáše Weignera, aj.

  • Název v anglickém jazyce

    Silent Revolutions in Ornament. Experiments in Decorative Art 1880-1930

  • Popis výsledku anglicky

    This exhibition wants to point out aspects of ornamentalism that went on to reveal the new subjects and novel procedures later taken up by modernism. In contrast to the imitative practices of high art, ornament deliberately aimed to derive abstracts fromwhat was seen, to stylize the elementary and to employ pure geometry. It was rooted in the natural science of the period. Designers employed the microscope, the kaleidoscope and photography in the creation of their ornaments. Ornamentalism highlighted the subject of rhythm and movement, it touched upon the theory of colours, and included vision psychology. Besides the work of anonymous decorators are exhibited proposals of such famous authors as František Kupka Vojtěch Preissig, Otto Eckmann, Marie Teinitzerová, František Kysela, Emanuel K. Pelant, Ladislav Sutnar, Katharine Schäffner, textile design and decorative pattern of Koloman Moser, Josef Hoffmann, Moritz Meurer, Karl Blossfeldt, Alfons Mucha, Maurice Pillard-Verneuil, Tomáš We

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>nekrit</sub> - Výstava

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Brno

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    15

  • Počet zahraničních účastníků

    0

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce