Julius Leisching a prostřené stoly moderny. K vystavování moderny v Moravském průmyslovém muzeu v Brně.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F13%3A%230001118" target="_blank" >RIV/00094871:_____/13:#0001118 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Julius Leisching a prostřené stoly moderny. K vystavování moderny v Moravském průmyslovém muzeu v Brně.
Popis výsledku v původním jazyce
Moravské průmyslové muzeum v Brně patřilo na sklonku 19. a v 1. čtvrtině 20. století k nejvýznamnějším muzejním institucím svého oboru v Evropě. Ředitel Julius Leisching (1865?1933) po svém nástupu v roce 1894 proměnil sbírkotvornou i expoziční koncepciinstituce. Provedl radikální proměnu stálých expozic ? mechanické řazení předmětů do vitrín či na pódia podle velikosti, materiálu a prosté chronologie proměnil na kontextuální a usiloval o jejich srovnávání i mezi materiálovými skupinami. Proslul také jako významný propagátor nastupující moderny, kterou moravskému publiku představil už v roce 1898 článkem ?Nové cesty? publikovaným v časopise Mittheilungen des Mährischen Gewerbe-Museum in Brünn. V muzeu připravil řadu výstav představujících modernu, mezi nejvýznamnější patří Prostřený stůl (1904) a Výstava moderního uměleckého řemesla (1908). Nepochybně tak přispěl k pozitivnímu přijetí moderny v Brně a na Moravě.
Název v anglickém jazyce
Julius Leisching and the tables of modernism are laid. On exhibiting modernism in the Moravian Industrial Museum in Brno.
Popis výsledku anglicky
The Moravian Industrial Museum in Brno was, at the end of the 19th and the first quarter of the 20th century, one of the most important museum institutions of its kind in Europe. On becoming director in 1894, Julius Leisching (1865?1933) changed the collecting and exhibiting concept of the institution. He carried out a radical transformation of the permanent exhibitions. The mechanical juxtaposition of exhibits in the showcases or on platforms based on size, material and simple chronology was metamorphosed into a contextual display and attempting their comparison even between material groups. He was also famous as an important promoter of the emerging modernism which he introduced to the Moravian public as early as 1898 through an article New Roads published in a journal entitled Mittheilungen des Mährischen Gewerbe-Museum in Brünn. In the museum he curated a number of exhibitions presenting modernism of which The Table is Laid (1904) and the Exhibition of Modern Arts and Crafts (1908)
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
69
Číslo periodika v rámci svazku
2013
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
141-147
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—