Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ženská krása a oděv od pozdní gotiky po rokoko

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F14%3A%230001203" target="_blank" >RIV/00094871:_____/14:#0001203 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ženská krása a oděv od pozdní gotiky po rokoko

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ideál ženské krásy se od středověké představy velmi štíhlé dívky posunul během renesance k mladé, ale zralé ženě, až v období baroka představoval spíše kypré tělo odkazující na život v nadbytku. S tím souvisela i proměna siluety a střihu oděvu. Pozdní gotika akcentovala štíhlost těla dlouhými úzkými střihy, v renesanci se oděv rozdělil na živůtek a sukni, a zdůraznil tak přirozené tvary ženského těla. V baroku byla silueta vyznačena stažením pasu korzetem, podkládáním sukní na bocích a podpíráním poprsíšněrovačkou. Celkové představě o kráse odpovídalo i držení těla, úprava vlasů, líčení a vhodná gestikulace. Oděv musel být vybírán tak, aby podtrhl krásu nositelky a svou nádherou zdůraznil její příslušnost k vyšší vrstvě společnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Female beauty and attire from the Late Gothic to Rococo

  • Popis výsledku anglicky

    The ideal of female beauty shifted during the Renaissance from the medieval idea of a very slim girl to a young, but mature woman, until in the Baroque period it was represented by a rather plump body reflecting a life of abundance. This was also relatedby the changes in the silhouette and the cut of the clothes. The Late Gothic accentuated the slimness of the body by long, narrow cuts, in the Renaissance the attire was divided into a bodice and a skirt thus emphasizing the natural forms of the femalebody. In the Baroque the silhouette was marked by tightening the waist up with a corset, padding the skirts at the hips and pushing up the bosom with a bodice. The general idea of beauty was also matched by the posture, hairstyle, make-up and appropriategesturing. The clothes had to be chosen so as to underline the beauty of its wearer and, by their splendour, her belonging to the upper class of society.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bulletin Moravské galerie v Brně

  • ISSN

    0231-5793

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    70

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    38-53

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus