Přestupní stanice Praha: Josef Führich v Čechách na počátku 30. let 19. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F14%3A%230001210" target="_blank" >RIV/00094871:_____/14:#0001210 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Přestupní stanice Praha: Josef Führich v Čechách na počátku 30. let 19. století
Popis výsledku v původním jazyce
Pro odpor rady vídeňské umělecké Akademie Josef Führich zatím nezískal místo druhého kustoda Lambergovy galerie, na které ho navrhl malířův mecenáš, kancléř Wenzel Lothar z Metternichu, a od roku 1829 tak strávil v Praze dalších téměř pět let čekáním napřislíbené placené místo v hlavním městě monarchie. Obklopen přáteli, především severočeskými krajany, shromáždil kolem sebe inspirativní domácí společnost, zaměřenou na aktivní pěstování hudby a debaty o výtvarném umění. Mezi pravidelné návštěvníky patřili umělci mladší generace jako sochaři Josef a Emanuel Maxové, pozdější malíř a publicista Rudolf Müller, dále dlouholetí rodinní přátelé malíři Martin Tejček a Josef Quaisser, nebo profesor estetiky Antonín Müller ad. Nutnou obživu si Führich v této době zajišťoval jednak grafickými projekty, především vydáním přepracovaného cyklu Jenovéfa (vyd. Peter Bohmann, Praha, 1830), jednak tvorbou jednotlivých obrazů a kreseb na objednávku soukromníků. Vedle toho pokračoval, nyní již jako známý
Název v anglickém jazyce
Transfer station Prag: Joseph Führich in Bohemia in the early 1830s
Popis výsledku anglicky
For the resistance of the Vienna Art Academy Board has Joseph Führich yet obtained second custodian place in Lamberg gallery, which he suggested the artist's patron, the chancellor Wenzel Lothar of Metternich, and since 1829 spent almost another five years in Prague of waiting for the promised paid job in the capital of the monarchy. Surrounded by friends, especially the Northern Bohemian countrymen, gathered around inspiring home company, focused on active growing debate about the music and the visualarts. Among the regular visitors were younger generation of artists such as sculptors Josef and Emanuel Max, Rudolf Müller who later became a painter and writer, as well as long-time family friends painters Martin Tejček and Josef Quaisser, or aestheticsprofessor Anton Müller and others. Necessary sustenance to Führich at this time ensures the other hand graphic projects, especially by publishing a revised cycle Genoveva (ed. Peter Bohmann, Prague, 1830) as well as the creation of indiv
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP409%2F12%2F2017" target="_blank" >GAP409/12/2017: Vědecký katalog obrazárny v Rájci nad Svitavou a sběratelství rodu ze Salm-Reifferscheidtu v 18.-20. století</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Josef Führich (1800?1876). Z Chrastavy do Vídně / Joseph Führich (1800?1876). Von Kratzau nach Wien
ISBN
978-80-7035-554-1
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
215-243
Počet stran knihy
366
Název nakladatele
Národní galerie v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—