Technika leptu, smaltu a barvení kovového povrchu na předmětech ze sbírky drahých a obecných kovů v Moravské galerii v Brně
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F15%3A%230001243" target="_blank" >RIV/00094871:_____/15:#0001243 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Technika leptu, smaltu a barvení kovového povrchu na předmětech ze sbírky drahých a obecných kovů v Moravské galerii v Brně
Popis výsledku v původním jazyce
Ve sbírce drahých a obecných kovů Moravské galerie v Brně se výzdobné techniky leptu, smaltu a barvení kovového povrchu uměleckých děl objevují jen velmi ojediněle, přesto byly nalezeny doklady o jejich aplikaci na sbírkových předmětech historického i současného užitého umění. Technikou leptu bývaly zdobeny historické příbory, kratiknoty, misky nebo podnosy na vizitky, které byly současně i barveny. Smalt je častěji používán na tabatěrkách, historických dózách a také na předmětech současných. Velmi specifickou výzdobnou techniku leptu a žíhání stříbra použit Anton Cepka při výrobě moderního šperku, když přerušil technologický postup při výrobě stříbrného šperku před jeho závěrečným leštěním a zachoval tak bílý povrch jako patinu na svých rafinovaně působících uměleckých dílech. Lept jako nosnou výzdobnou techniku použil i současný sochař Miloš Jelínek na mnoha svých krajinných reliéfech z měděného plechu. Příspěvek předkládá také způsob, jak byl Cepkův šperk restaurován, aby se zkorodovaný povrch stříbra vrátil do původního vzhledu. Tato metoda by měla být na semináři komentována ze strany restaurátorů.
Název v anglickém jazyce
Techniques of etching, enamel and colouration of metal surface on items from the collection of precious and base metals in the Moravian Gallery in Brno
Popis výsledku anglicky
Although the techniques of etching, enamel and colouration of metal surfaces are rare in the collection of precious and base metals in the Moravian Gallery in Brno, there is evidence of their application on collection items of historical and contemporary applied arts. The etching technique was used to decorate historical cutlery, bowls and visiting-card trays that were coloured in parallel. Enamel was most often employed on snuffboxes, jars and also on modern-age objects. A specific decorative technique of etching and annealing silver was employed by Anton Cepka in the decoration of modern jewellery when he interrupted the technological procedure in the manufacture of silver jewellery before its final polishing and thus preserved the white surface as patina on his elaborate items. Etching as the main decorative technique is also used by contemporary sculptor Miloš Jelínek in many of his copperplate landscape reliefs. The contribution also introduces the manner in which Cepka’s piece was restored so that the corroded silver surface would acquire its original appearance. This method was described by the restorers at a seminar.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Výzdobné techniky kovů II
ISBN
978-80-87896-22-8
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
5-19
Počet stran knihy
88
Název nakladatele
Technické muzeum v Brně - Metodické centrum konzervace
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—