Afirmace prázdna. Alain Badiou a jeho model autonomie umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F16%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00094871:_____/16:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Afirmace prázdna. Alain Badiou a jeho model autonomie umění
Popis výsledku v původním jazyce
Poslední z „velkých“ francouzských filozofů – tak bývá svými obdivovateli označován filozof, sociolog a spisovatel Alain Badiou (1937). A to zejména v narážce na generaci významných francouzských post-strukturalistů (J. F. Lyotard, M. Foucault, J. Derrida, J. Lacan) v čele s Gillesem Deleuzem, k němuž Badiou tvoří do značné míry protipól. Badiouova teorie namířená proti soudobé postmoderní „sofistice“ je často artikulována termíny, které pocházejí z domény matematiky. Příkladem může být i pojem „subtrakce“ (odečítání, ubírání), jímž Badiou označuje afirmativní (přitakávající) část negace, jež je podmínkou veškerého inovativního tvořivého procesu. Cílem studie je představit Badiouovy myšlenky, které mohou v kontextu současných uměleckých teorií působit provokativně. Týkají se zejména obhajoby radikální autonomie výtvarného umění, která zahrnuje jak kritiku historické avantgardy, tak například partikularismu v současném umění.
Název v anglickém jazyce
The Affirmation of Emptiness. Alain Badiou and his model of the autonomy of art
Popis výsledku anglicky
Alain Badiou (1937), a philosopher, sociologist and writer, is sometimes referred to by his followers as the last among the “great” French philosophers. This regards, in particular, the generation of French post-structuralists (J. F. Lyotard, M. Foucault, J. Derrida, J. Lacan) led by Gilles Deleuze whose counterpole Badiou represents. Badiou’s theory against the postmodern “sophistics” is often formulated in terms derived from mathematics. One example is “subtraction” which Badiou uses to denote the affirmative part of negation that conditions the entire innovative creative process. The study seeks to introduce Badiou’s ideas that might appear provocative in the context of contemporary art theories. They chiefly concern the defence of the radical autonomy of fine art that involves both criticism of the historical avant-garde and, for example, of particularism in contemporary art.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
73
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
98-117
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—