Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Afirmace prázdna. Alain Badiou a jeho model autonomie umění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F16%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00094871:_____/16:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Afirmace prázdna. Alain Badiou a jeho model autonomie umění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Poslední z „velkých“ francouzských filozofů – tak bývá svými obdivovateli označován filozof, sociolog a spisovatel Alain Badiou (1937). A to zejména v narážce na generaci významných francouzských post-strukturalistů (J. F. Lyotard, M. Foucault, J. Derrida, J. Lacan) v čele s Gillesem Deleuzem, k němuž Badiou tvoří do značné míry protipól. Badiouova teorie namířená proti soudobé postmoderní „sofistice“ je často artikulována termíny, které pocházejí z domény matematiky. Příkladem může být i pojem „subtrakce“ (odečítání, ubírání), jímž Badiou označuje afirmativní (přitakávající) část negace, jež je podmínkou veškerého inovativního tvořivého procesu. Cílem studie je představit Badiouovy myšlenky, které mohou v kontextu současných uměleckých teorií působit provokativně. Týkají se zejména obhajoby radikální autonomie výtvarného umění, která zahrnuje jak kritiku historické avantgardy, tak například partikularismu v současném umění.

  • Název v anglickém jazyce

    The Affirmation of Emptiness. Alain Badiou and his model of the autonomy of art

  • Popis výsledku anglicky

    Alain Badiou (1937), a philosopher, sociologist and writer, is sometimes referred to by his followers as the last among the “great” French philosophers. This regards, in particular, the generation of French post-structuralists (J. F. Lyotard, M. Foucault, J. Derrida, J. Lacan) led by Gilles Deleuze whose counterpole Badiou represents. Badiou’s theory against the postmodern “sophistics” is often formulated in terms derived from mathematics. One example is “subtraction” which Badiou uses to denote the affirmative part of negation that conditions the entire innovative creative process. The study seeks to introduce Badiou’s ideas that might appear provocative in the context of contemporary art theories. They chiefly concern the defence of the radical autonomy of fine art that involves both criticism of the historical avant-garde and, for example, of particularism in contemporary art.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bulletin Moravské galerie v Brně

  • ISSN

    0231-5793

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    73

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    98-117

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus