Šlechta před objektivem. Ateliérové portréty šlechty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F16%3AN0000026" target="_blank" >RIV/00094871:_____/16:N0000026 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2016/atelierove-portrety-slechty.aspx?lang=en" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2016/atelierove-portrety-slechty.aspx?lang=en</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Šlechta před objektivem. Ateliérové portréty šlechty
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace seznámí s portrétní fotografickou tvorbou zachycující představitele šlechty v rakousko-uherské monarchii, včetně panovnické dynastie Habsburků. Výstava představí běžnou ateliérovou produkci (vizitky, kabinetky) i reprezentativnější snímky většího formátu, na kterých budou sledovány proměny stylu a techniky portrétní fotografie v období 2. poloviny 19. století – 1. třetiny 20. století. Prostřednictvím portrétních fotografií arcivévody Ludvíka Viktora (nejmladší bratr císaře Františka Josefa) budou představeny tematické možnosti portrétu na přelomu 60. a 70. let 19. století - v době, kdy fotografický portrét díky využití vizitek prožíval svůj největší rozmach. Kromě reprezentativních podobizen představujících členy jedné z nejvýznamnějších panovnických dynastií v Evropě návštěvník výstavy uvidí, jaké byly tehdejší možnosti hry s vlastní identitou v oblasti portrétu: přestrojování se do různých kostýmů, inscenování živých obrazů nebo rozmanitých scének, používání žertovných motivů jako např. dvojníci, převlek do ženských šatů atd. Nové formální impulsy v portrétní fotografii se objevují počátkem 20. století díky hnutí umělecké fotografie. U ateliérových portrétů se začal používat větší formát než dosud obvyklé vizitky a kabinetky, kladl se větší důraz na zachycení osobitosti portrétované postavy, na vystižení nálady. Na výstavě bude tento aspekt doložen na rodinných fotografiích Medingerů, novošlechtické rodiny, která se na počátku 20. století usadila v severních Čechách. Jejich portréty zachycují tři generace v rozmezí 70. let 19. století až 20. let 20. století. Kromě tradičních kabinetek budou vystaveny fotografie z renomovaných fotoateliérů, reflektujících nové trendy, jako byl např. F. Grainer, Hugo Erfurth a d´Ora.
Název v anglickém jazyce
The Aristocracy Through the Lens. Studio Portraits of the Nobility
Popis výsledku anglicky
Publication will acquaint visitors with photographic portraiture work showing members of the nobility in the Austro-Hungarian Empire, including the ruling dynasty of the Habsburgs. It will present standard studio production (visiting cards and card mounted photographs) and more representative photos in larger formats tracing the changes in style and technique of portrait photography in the period from the 2nd half of the 19th century to the 1st third of the 20th century. Portrait photographs of Archduke Ludwig Viktor (youngest brother of Emperor Franz Joseph I) will illustrate the thematic alternatives of portraiture at the turn of the 1860s and 1870s - a time when the photographic portrait experienced its greatest boom thanks to the widespread use of visiting cards. Alongside prestigious portraits displaying a member of one of the most important ruling dynasties in Europe, the visitor will be able to see the possibilities of playing with one's own identity in portraiture at that time: dressing up into various costumes, staging live pictures or scenes, using entertaining motifs such as doppelgangers, changing in women's clothes, etc. New formal impulses in portrait photography appeared at the beginning of the 20th century spurred by the art photography movement. Studio portraits began to use larger formats than the visiting cards and card mounted photographs that had been common until then. Greater emphasis was placed on capturing the personal characteristics of the portrayed person and conveying mood. At the exhibition this aspect will be demonstrated using family photographs of the Medingers, a newly arrived noble family, settling in northern Bohemia at the beginning of the 20th century. Their portraits capture three generations between the 1870s and 1920s. Apart from traditional card mounted photographs the exhibits will also include photographs by renowned photo studios reflecting the new trends, such as F. Grainer, Hugo Erfurth and d'Ora.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7027-304-3
Počet stran knihy
178
Název nakladatele
Moravská galerie v Brně
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—