Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Smalt v současném umění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F17%3AN0000024" target="_blank" >RIV/00094871:_____/17:N0000024 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Smalt v současném umění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mezi nepřeberným množstvím technologií se v umění 20. a 21. století objevuje také smalt, ale ve variantách zcela odlišných od klasických historických forem s přísně dodržovanými recepturami. Moderní pojetí smaltu ve šperku získalo svoji platformu v ateliéru kovu a šperku na VŠUP, kde jej začal pod vlivem tendencí abstraktního umění od počátku šedesátých let vyučovat šperkař Jan Nušl. Jeho ateliér absolvovaly autorky Jana Cepková, Eva Žáková-Šťastná, Eva Heřmanská, Blanka Nepasická a další. Důležitým počinem se stala výstava Věry Vokáčové Současný Československý email v lednu roku 1985 v Praze. V polovině osmdesátých let byl na AVU v Praze otevřen ateliér postmoderního smaltu, jeho výrazné absolventky Alexandra Horová, Olina Francová využívají zejména metod technického smaltu a kromě zahraničních sympozií se pravidelně účastní i mezinárodních sympozií Asociace EMAIL ART ve Frýdlantu nad Ostravicí a společně s osobnostmi současné malby například Alešem Lamrem, Michaelem Rittsteinem i sympozia SMALT ART ve Vítkovicích.

  • Název v anglickém jazyce

    Enamel in contemporary art

  • Popis výsledku anglicky

    Among the inexhaustible number of techniques in the art of the 20th and 21st centuries we also come across enamel, although its new variants are profoundly different from the traditional historical forms with procedures that are strictly adhered to. The modern approach to enamel in jewellery found a platform in the studio of metal and jewellery at the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague. From the beginning of the 1960s it was taught there by the jeweller Jan Nušl who was influenced by tendencies in abstract art. Graduates from his studio include Jana Cepková, Eva Žáková-Šťastná, Eva Heřmanská, Blanka Nepasická and others. An important impulse was provided by the exhibition by Věra Vokáčová Contemporary Czechoslovak Enamel in January 1985 in Prague. In the mid-1980s the Academy of Fine Arts in Prague opened the studio of post-modern enamel. The studio’s outstanding graduates Alexandra Horová and Olina Francová prefer to use the methods of technical enamel and they regularly take part in symposiums abroad as well as those organised by the ENAMEL ART (EMAIL ART) association in Frýdlant nad Ostravicí and, together with prominent figures in contemporary painting, such as Aleš Lamr, Michael Rittstein, the ENAMEL ART (SMALT ART) symposium in Vítkovice.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Umění emailu/technika smaltu

  • ISBN

    978-80-87896-45-7

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    105-116

  • Počet stran knihy

    161

  • Název nakladatele

    Technické muzeum v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly