Negativ. Přítomně nepřítomný
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F18%3AN0000013" target="_blank" >RIV/00094871:_____/18:N0000013 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Negativ. Přítomně nepřítomný
Popis výsledku v původním jazyce
Studie sleduje linii několika českých autorů, kteří se v průběhu dvacátého století vraceli k tématu negativu. Všímá si specifického pojetí tvorby a vztahu k negativu u Karla Valtera, Jana Svobody, Josefa Mouchy, Aleše Kuneše, Jiřího Šiguta, Jiřího Thýna a Michala Pěchoučka. Uvědomění si existence negativu upozorňuje na nesamozřejmost fotografického obrazu, jeho konstruovanost, odkazuje k procesu jeho vzniku a specifické transformace trojrozměrné skutečnosti do dvojrozměrného obrazu. Přijetí fotografického negativu v kontextu umění se pohybuje v široké škále od suroviny ničené při vytváření pozitivu při některých ušlechtilých tiscích přes jeho vnímání jako víceméně výchozí matrice vedoucí k výslednému dílu až po jeho chápání coby jediného originálu nebo dokonce samostatné prezentace či spojování do asambláží s jinými věcmi. Také dnes, kdy proces negativ–pozitiv nahradila digitální technologie, je téma negativu v umění opakovaně tematizováno.
Název v anglickém jazyce
The Negative. Present and Not Present
Popis výsledku anglicky
The study follows the line of several Czech artists who, during the 20th century, returned to the theme of the negative. It pays attention to the specific approach in the work of the photographers Karel Valter, Jan Svoboda, Josef Moucha, Aleš Kuneš, Jiří Šigut, Jiří Thýn and Michal Pěchouček and their relationship to the negative. An awareness of the negative’s existence highlights the equivocal nature of the photographic image, its construed quality, it refers to the process of its origin and the specific transformation of three-dimensional reality into a two-dimensional picture. Acceptance of the photographic negative in the context of art covers a wide range from the raw material destroyed in creating the positive in some special pigment prints, via its perception as an initial matrix leading to the final work, to its being considered the only original or even an independent representation and/or its joint application in assemblages with other objects. Today, although the negative-positive process has been replaced by digital photography, the subject of the negative in art continues to be a theme in itself.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
78
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
18-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—