Otakar Kubín/Othon Coubine. Boskovice - Paříž - Simiane 1883-1969
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F19%3AN0000016" target="_blank" >RIV/00094871:_____/19:N0000016 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://m.muzeum.boskovice.cz/otakar-kubin-othon-coubine-boskovice-pariz-simiane-1883-1969/a-1266/p1=1098" target="_blank" >http://m.muzeum.boskovice.cz/otakar-kubin-othon-coubine-boskovice-pariz-simiane-1883-1969/a-1266/p1=1098</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Otakar Kubín/Othon Coubine. Boskovice - Paříž - Simiane 1883-1969
Popis výsledku v původním jazyce
Výstavní projekt (výstava s doprovodnou publikací) významného boskovického rodáka Otakara Kubína se konal ve spolupráci Moravské galerie v Brně a Muzea regionu Boskovicka, a to při příležitosti padesátiletého výročí autorova úmrtí. (Repríza výstavního projektu proběhla v Galerii výtvarného umění v Hodoníně.) Projekt, koncipovaný jako výběrová retrospektiva, se pokoušel reflektovat více úhlů pohledu, z nichž je možné dílo tohoto autora interpretovat. Evropsky významný malíř převážnou část svého života strávil ve Francii, přijal francouzské občanství a pofrancouzštil si své jméno na Othon Coubine. Nicméně i přesto si uchoval některé vnitřní vazby na své rodiště. Jeho život i dílo jsou plné rozporů a protikladů. Na jedné straně stál v centru evropského avantgardního dění a na druhé se přiklonil i vlivem dramatické životní situace, k harmonickému výtvarnému projevu. Kubínovo dílo tak patří k nejvýraznějším a zároveň specifickým příkladům neoklasicismu v českém umění 20. a 30. let 20. století. Zmíněnému charakteru Kubínovy tvorby byla podřízena i skladba výstavy sestávající ze tří kapitol. První představovala ukázku autorových raných děl, dále děl vytvořených během pobytu na pražské Akademii a konečně díla vytvořená během spolupráce s výtvarnou skupinou Osma. Další okruh tvořila kubo-expresionistická díla z počátků autorova pobytu v Paříži a z dob jeho spolupráce s galerií Der Sturm. Konečně, třetí kapitola výstavy mapovala Kubínovu tvorby po přesídlení do Provence, kdy v autorově tvorbě nastal přechod k novoklasicicmu. Další samostatná část výstavy, která byla prezentovaná v Galerii Otakara Kubína, byla zaměřená na autorova díla vážící se tematicky k Boskovicím a rovněž na díla vzniklá v Boskovicích na počátku 50. let 20. století, kdy Kubín pobýval ve svém rodném městě. Kromě Muzea Boskovicka byla výstava realizována díky zápůjčkám ze sbírek následujících institucí: Národní galerie Praha, Moravská galerie v Brně, Galerie hl. města Prahy, Muzeum umění Olomouc, SGVU Litoměřice, Oblastní galerie Vysočiny Jihlava, KGVU Zlín. K výstavě byl vydán katalog na jehož obsahu se podíleli Petr Ingerle a Anna Pravdová.
Název v anglickém jazyce
Otakar Kubín/Othon Coubine. Boskovice – Paris – Simiane 1883-1969
Popis výsledku anglicky
An exhibition with publication of the prominent Boskovice native Otakar Kubín was held as a collaboration between the Moravian Gallery in Brno and the Museum of the Boskovice Region on the occasion of the fiftieth anniversary of the artist’s death. (The exhibition then travelled to the Gallery of Fine Arts in Hodonín.) The project was conceived as a selective retrospective and attempted to present multiple points of view offering different interpretations of the artist’s oeuvre. A painter of European significance, Kubín spent most of his life in France, received French citizenship and adopted the French sounding name Othon Coubine. Nevertheless, he never severed his inner links to his birthplace. His life and work are full of contradictions and contrasts. On the one hand, he was positioned in the centre of the European avant-garde art, on the other, due to the dramatic life situation he inclined towards harmonic artistic expression. As a result Kubín’s work is one of the most outstanding and at the same time most original examples of Neo-Classicism in the Czech art of the 1920s and 1930s. The above characteristics of Kubín’s output were also determining for the composition of the exhibition, consisting of three chapters. The first chapter presented a sample of the artist’s early works, those created during his stay at the Prague Academy as well as works created during his collaboration with the Osma group. The following circle comprised cubo-expressionist works from the beginning of the artist’s stay in Paris and from the time of his co-operation with the gallery Der Sturm. Finally, the third chapter of the exhibition charted Kubín’s paintings after his permanent settling in Provence when his work was marked by the transition to Neo-Classicism. Another independent section of the exhibition presented in the Otakar Kubín Gallery focused on the artist’s works thematically linked to Boskovice and ones created there at the beginning of the 1950s when Kubín briefly returned to his home town. Apart from the Museum of the Boskovice Region, the exhibition was held thanks to loans from the collections of the following institutions: National Gallery in Prague, Moravian Gallery in Brno, City Gallery Prague, Olomouc Museum of Art, SGVU Litoměřice, Regional Gallery of the Bohemian-Moravian Highlands Jihlava, KGVU Zlín. The exhibition is accompanied by a catalogue, the content of which was a collaborative effort of Petr Ingerle and Anna Pravdová.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů