Brněnská avantgardní scéna mezi válkami. Meyerova přednáška v roce 1931 a jeho korespondence s Artušem Černíkem a Bedřichem Václavkem z let 1925–1926
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F19%3AN0000032" target="_blank" >RIV/00094871:_____/19:N0000032 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68378033:_____/19:00531494
Výsledek na webu
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Brněnská avantgardní scéna mezi válkami. Meyerova přednáška v roce 1931 a jeho korespondence s Artušem Černíkem a Bedřichem Václavkem z let 1925–1926
Popis výsledku v původním jazyce
Text mapuje kontakty mezi brněnskou avantgardou a Hannesem Meyerem, švýcarským architektem a v letech 1928–1930 ředitelem Bauhausu. Pro své radikálně levicové přesvědčení musel Meyer z Bauhausu odejít, ale právě kvůli němu si byl blízký s českými teoretiky Karlem Teigem či Bedřichem Václavkem a spojení s ČSR udržoval i během svého působení v SSSR až do roku 1936. Text poprvé zveřejňuje podrobný policejní záznam Meyerovy přednášky „V SSSR jako architekt“, uložený ve fondu policejního ředitelství MZA, a srovnává jej s článkem o přednášce, který vyšel v periodiku Dělnická Rovnost. Kontakty s ČSR však Meyer navázal ještě před tím, než byl v roce 1927 na Bauhausu jmenován do vedení stavebního oddělení, a to díky mezinárodní výměně avantgardních časopisů řízené Devětsilem. První kontakty souvisí s jeho co-op experimenty. Jako příloha jsou publikovány Meyerovy dopisy z let 1925–1927 z pozůstalosti Artuše Černíka a Bedřicha Václavka.
Název v anglickém jazyce
The Brno Avant-Garde Scene between the Wars. Meyer’s lecture in 1931 and his Correspondence with Artuš Černík and Bedřich Václavek from 1925–1926
Popis výsledku anglicky
The text charts contacts between the Brno avant-garde and Hannes Meyer, a Swiss architect and in 1928–1930 director of the Bauhaus. Due to his radical left-wing convictions Meyer had to leave the Bauhaus but it was exactly that which made him feel close to the Czech theorists Karel Teige and Bedřich Václavek and he maintained contacts with Czechoslovakia even during his work in the USSR until 1936. The text publishes, for the first time, a detailed police record of Meyer’s lecture “In the USSR as an Architect” kept in the police headquarters’ file in the Moravian Archives and compares it with an article that appeared in the Dělnická Rovnost periodical. However, Meyer established contacts with Czechoslovakia even before he was appointed head of the architecture section at the Bauhaus in 1927 thanks to an international exchange of avant-garde magazines organised by the Devětsil association. The first contacts were related to his co-op experiments. Meyer’s letters between 1925 and 1927 from the estate of Artuš Černík and Bedřich Václavek are published as a supplement to the article.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-18891S" target="_blank" >GA19-18891S: František Kalivoda (1913–1971) v evropském kontextu: multimedialita, experiment, avantgarda a neoavantgarda</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
80
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
54-75
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—