Co je moravského na Moravské galerii? Nástin formování sbírek brněnského muzea umění na pozadí společenského, národnostního a politického vývoje Moravy v 19. a 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F21%3AN0000012" target="_blank" >RIV/00094871:_____/21:N0000012 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.mzm.cz/e-shop/knizni-novinky/muzeum-vcera-dnes-a-zitra/" target="_blank" >http://www.mzm.cz/e-shop/knizni-novinky/muzeum-vcera-dnes-a-zitra/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Co je moravského na Moravské galerii? Nástin formování sbírek brněnského muzea umění na pozadí společenského, národnostního a politického vývoje Moravy v 19. a 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Sbírky Moravské galerie v Brně, instituce založené teprve v roce 1961, byly již od roku 1817 shromažďovány v rámci činnosti brněnského Františkova muzea s počátečním úkolem dokumentovat umění na území Moravy a rakouského Slezska a tvorbu moravských a slezských autorů minulosti i současnosti. Tento záměr však nemohl být před rokem 1900 uspokojivě naplňován, protože patriotický projekt muzea nenašel v tehdejší moravské společnosti natolik velkorysou podporu, která by mu umožnila systematičtější akviziční a prezentační činnost v oblasti výtvarného umění. Situace se zlepšila po roce 1900, kdy původně soukromé muzeum přešlo pod názvem Moravské zemské muzeum do zemské správy, a dokumentace soudobé výtvarné tvorby se stala jedním z úkolů samostatného oddělení Obrazárny. Po roce 1918 se muzeum transformovalo v národnostně převážně český vědecký a kulturní stánek, řešení prostorových podmínek sbírek a jejich reorganizace však odsunuly otázku systematických akvizic až do třicátých let 20. století, kdy promyšlený program Obrazárny formuloval a spoluutvářel přední český historik umění Albert Kutal, jenž vedle středověkého umění kladl důraz zejména na akvizice a prezentaci české moderny. Transformace Obrazárny v moderní muzeum výtvarného umění byla přerušena kvůli událostem 2. světové války a následného komunistického převratu v roce 1948. Země Moravskoslezská přestala existovat a stranický establishment chtěl význam brněnské Obrazárny jako pozůstatku zemského zřízení zcela marginalizovat. Z určité opozice k centralizačním snahám tehdejšího režimu v oblasti kultury vznikla iniciativa usilující o osamostatnění Obrazárny a zřízení muzea umění, které by svým významem tvořilo určitý protipól ke státem preferované Národní galerii v Praze. Moravská galerie v Brně se tak stala jakýmsi pohrobkem tradičního rozdělení českých zemí na Čechy, Moravu a Slezsko. A přestože je dodnes vnímána jako „zemská“ umělecká sbírka, její kolekce svým významem překračují území regionu vymezeného historickými hranicemi Moravy.
Název v anglickém jazyce
What is Moravian at the Moravian Gallery? Outline of shaping the collections of Brno art museum on the background of the social, national and political evolution of Moravia in the 19th and 20th centuries
Popis výsledku anglicky
The collections of the Moravian Gallery in Brno, founded only in 1961, were gathered in the frame of the activities of Brno Francis’ Museum since 1817 with initial task to document art on the territory of Moravia and Austrian Silesia and the creation of Moravian and Silesian authors in the past and present. This goal could, however, not be fulfilled satisfyingly before 1900 because the patriotic project of the museum did not find such a munificent support in the then Moravian society that would enable a systematic acquisition and presentation activity in the field of plastic art. The situation became better after 1900 when the originally private museum passed under the name Moravian Museum into the land administration and the documentation of the period artistic creation became one of the tasks of the independent department – the Picture Gallery. After 1918 the museum was transformed into a primarily Czech scientific and cultural institution, however the solution of the location of collections and their reorganization postponed the question of systematic acquisitions to the 1930s when the thought-out programme of the Picture Gallery was formulated and co-created by the eminent Czech art historian Alber Kutal who emphasized, alongside medieval art, especially acquisitions and the presentation of Czech modern art. The transformation of the Picture Gallery into a modern museum of art was interrupted by the events of the WWII and the subsequent communist putsch in 1948. The Moravian-Silesian Land ceased to exist and the communist party’s establishment wanted to completely marginalize the role of Brno Picture Gallery as a survival of the land administration. As a kind of opposition to centralizing tendencies of the then regime in the field of culture, an initiative of achieving the independence of the Picture Gallery and founding an art museum occurred that would represent an antipole of the National Gallery in Prague protected by the state. The Moravian Gallery became thus a kind of posthumous child of the traditional division of Czech Lands into Bohemia, Moravia and Silesia. And even if it is understood today as a “land” art collection, its holdings go beyond the territory of the region limited by historical boundaries of Moravia.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG20P02OVV026" target="_blank" >DG20P02OVV026: Moravská zemská obrazárna - tradice, reprezentace, identifikace.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Muzeum včera, dnes a zítra
ISBN
978-80-7028-555-8
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
53-66
Počet stran knihy
88
Název nakladatele
Moravské zemské muzeum
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—