Lidová kultura vetkaná do gobelínů. Folklorismus v produkci gobelínových dílen na Valašsku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F23%3AN0000004" target="_blank" >RIV/00094871:_____/23:N0000004 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://cens.moravska-galerie.cz/publikace/bulletin-moravske-galerie/" target="_blank" >https://cens.moravska-galerie.cz/publikace/bulletin-moravske-galerie/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Lidová kultura vetkaná do gobelínů. Folklorismus v produkci gobelínových dílen na Valašsku
Popis výsledku v původním jazyce
Gobelíny z obou valašských dílen ve svých námětech odrážejí valašskou, slováckou i slovenskou lidovou kulturu a umění. Motivy lidové tvorby do nich byly transponovány především v první čtvrtině 20. století. S reflexí folklorismu se nejčastěji setkáváme až ve čtyřicátých a padesátých letech 20. století. V posledních padesáti letech se inspirace lidovou kulturou z námětů gobelínů zcela vytratila. Využití ornamentálních vzorů převzatých z lidové (národní) ornamentiky není citací (s výjimkou Kořínkových transkripcí lidových maleb), ale kreativním využitím motivů pro originální kompozice. V Jaroňkově dílně se kromě slovanského lidového umění odrážejí i motivy a kompozice švédské. Co se řemesla (a materiálu) týče, vycházejí valašské gobelíny z norských a švédských tradic domáckého tkaní. Vlna ze zdejších valašských ovcí nebyla na gobelíny využívána.
Název v anglickém jazyce
Folk Culture Woven into Tapestry. Folklorism in the Production of Tapestry Workshops in Moravian Wallachia
Popis výsledku anglicky
Tapestries from the two Wallachian workshops reflect folk culture and art from Moravian Wallachia, Moravian Slovakia and Slovakia in their themes. Folk art motifs were transposed into the tapestries mainly in the first quarter of the 20th century. The reflection of folklorism is most often encountered in the 1940s and 1950s. In the past fifty years, the inspiration of folk culture has completely disappeared from the tapestry themes. Using ornamental patterns taken from folk (national) ornamentation is not a quotation (with the exception of Kořínek’s transcriptions of folk paintings), but a creative use of motifs for original compositions. In addition to Slavic folk art, Jaroněk’s workshop also reflects Swedish motifs and compositions. In terms of craft (and material), the tapestries from Moravian Wallachia are based on Norwegian and Swedish traditions of home weaving. Wool from local Wallachian sheep was not used for tapestries.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
2023
Číslo periodika v rámci svazku
87
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
50-62
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—