Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lidová kultura vetkaná do gobelínů. Folklorismus v produkci gobelínových dílen na Valašsku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F23%3AN0000004" target="_blank" >RIV/00094871:_____/23:N0000004 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://cens.moravska-galerie.cz/publikace/bulletin-moravske-galerie/" target="_blank" >https://cens.moravska-galerie.cz/publikace/bulletin-moravske-galerie/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Lidová kultura vetkaná do gobelínů. Folklorismus v produkci gobelínových dílen na Valašsku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Gobelíny z obou valašských dílen ve svých námětech odrážejí valašskou, slováckou i slovenskou lidovou kulturu a umění. Motivy lidové tvorby do nich byly transponovány především v první čtvrtině 20. století. S reflexí folklorismu se nejčastěji setkáváme až ve čtyřicátých a padesátých letech 20. století. V posledních padesáti letech se inspirace lidovou kulturou z námětů gobelínů zcela vytratila. Využití ornamentálních vzorů převzatých z lidové (národní) ornamentiky není citací (s výjimkou Kořínkových transkripcí lidových maleb), ale kreativním využitím motivů pro originální kompozice. V Jaroňkově dílně se kromě slovanského lidového umění odrážejí i motivy a kompozice švédské. Co se řemesla (a materiálu) týče, vycházejí valašské gobelíny z norských a švédských tradic domáckého tkaní. Vlna ze zdejších valašských ovcí nebyla na gobelíny využívána.

  • Název v anglickém jazyce

    Folk Culture Woven into Tapestry. Folklorism in the Production of Tapestry Workshops in Moravian Wallachia

  • Popis výsledku anglicky

    Tapestries from the two Wallachian workshops reflect folk culture and art from Moravian Wallachia, Moravian Slovakia and Slovakia in their themes. Folk art motifs were transposed into the tapestries mainly in the first quarter of the 20th century. The reflection of folklorism is most often encountered in the 1940s and 1950s. In the past fifty years, the inspiration of folk culture has completely disappeared from the tapestry themes. Using ornamental patterns taken from folk (national) ornamentation is not a quotation (with the exception of Kořínek’s transcriptions of folk paintings), but a creative use of motifs for original compositions. In addition to Slavic folk art, Jaroněk’s workshop also reflects Swedish motifs and compositions. In terms of craft (and material), the tapestries from Moravian Wallachia are based on Norwegian and Swedish traditions of home weaving. Wool from local Wallachian sheep was not used for tapestries.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bulletin Moravské galerie v Brně

  • ISSN

    0231-5793

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2023

  • Číslo periodika v rámci svazku

    87

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    50-62

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus