Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Alžběta ze Salm-Reifferscheidtu jako mecenáška (soudobého) umění 19. století a pozdější osudy sbírek zámku Budkov. Soupisový katalog obrazů, soch a kreseb z majetku budkovských Salm-Reifferscheidtů v Moravské galerii v Brně

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F23%3AN0000016" target="_blank" >RIV/00094871:_____/23:N0000016 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Alžběta ze Salm-Reifferscheidtu jako mecenáška (soudobého) umění 19. století a pozdější osudy sbírek zámku Budkov. Soupisový katalog obrazů, soch a kreseb z majetku budkovských Salm-Reifferscheidtů v Moravské galerii v Brně

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace v duchu současných snah o genderově vyváženější pohled na dějiny umění a kultury věnuje velkou pozornost ženské „hrdince“ Alžbětě kněžně ze Salm-Reifferscheidtu, rozené princezně z Liechtensteina, jež byla od sedmdesátých let 19. století až do své smrti v roce 1894 nejen oceňovanou mecenáškou soudobé rakouské literatury (Ferdinand von Saar), ale i podporovatelkou a milovnicí výtvarného umění. Kolem roku 1880 se například Salm-Reifferscheidtové během pobytu ve Florencii setkali se švýcarským umělcem Arnoldem Böcklinem a výrazem jejich přátelství bylo mimo jiné získání několika Böcklinových obrazů a kreseb. Osudy konfiskovaných uměleckých předmětů ze zámku Budkov u Moravských Budějovic, který byl do konce druhé světové války v držení vedlejší budkovské větve Salm-Reifferscheidtů – posledním šlechtickým majitelem byl sběratel a umělecký historik Christian ze Salm-Reifferscheidtu –, lze pak chápat jako určitý dovětek za sběratelskou a mecenášskou aktivitou Alžběty i dalších rodových příslušníků. Velká část zestátněného kulturního majetku, zejména kreseb, přitom vznikla jako výsledek vlastních diletantských uměleckých aktivit jednotlivých členů aristokratické rodiny, což s sebou z hlediska standardní sbírkotvorné činnosti muzea umění přináší některé komplikace, na něž jsme naráželi při jejich katalogovém zpracování. Předkládaná publikace poskytuje vhled do složité problematiky konfiskací kulturního bohatství na příkladu jednoho konkrétního zestátněného souboru uměleckých předmětů.

  • Název v anglickém jazyce

    Elizabeth of Salm-Reifferscheidt as a patron of (contemporary) art in the 19th century and the history of the Budkov Chateau collections. Catalogue of paintings, sculptures and drawings from the property of the Budkov Salm-Reifferscheidt family in the Moravian Gallery in Brno

  • Popis výsledku anglicky

    In the spirit of the current efforts to achieve a more gender-balanced view of the history of art and culture, much attention is paid to the female “heroine” Elizabeth, Princess of Salm-Reifferscheidt, née Princess of Liechtenstein, who from the 1870s until her death in 1894 was not only a prominent patron of contemporary Austrian literature (Ferdinand von Saar) but also a supporter and lover of visual art. Around 1880, for example, the Salm-Reifferscheidts met the Swiss artist Arnold Böcklin during a stay in Florence. One of the expressions of their friendship was the acquisition of several of Böcklin's paintings and drawings. The later fate of the confiscated artworks from Budkov Chateau near Moravské Budějovice, held by the Budkov branch of the Salm-Reifferscheidt family until the end of the Second World War – the last aristocratic owner was the collector and art historian Christian of Salm-Reifferscheidt –, can then be also seen as a kind of postscript to the collecting and patronage activities of Elizabeth and other members of the family. At the same time, a large part of the nationalized cultural property, especially drawings, was created as a result of the dilettante art activities of the individual members of the aristocratic family, which involves some complications in terms of the standard collection activity of an art museum encountered during the cataloguing of the artworks. The publication provides an insight into the complex issue of confiscations of cultural wealth on the example of one particular nationalized collection of artworks.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7027-371-5

  • Počet stran knihy

    131

  • Název nakladatele

    Moravská galerie v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy