Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Valerien Gillar. Souhra mezi výrobcem a Uměleckoprůmyslovým muzeem na konci 19. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F23%3AN0000020" target="_blank" >RIV/00094871:_____/23:N0000020 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tmbrno.cz/produkt/umeni-kovadlin/" target="_blank" >https://www.tmbrno.cz/produkt/umeni-kovadlin/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Valerien Gillar. Souhra mezi výrobcem a Uměleckoprůmyslovým muzeem na konci 19. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek přináší nová zjištění k původu kolekce třiapadesáti předmětů uměleckého zámečnictví z konce 19. století, bližší informace o majiteli, a odhaluje doposud neznámé souvislosti nákupu. K původním kusým údajům v inventáři ( k adrese uměleckého zámečníka Valeriana Gillara ve Vídni) přibývají díky digitalizaci a zveřejnění jeho nabídkového katalogu a návrhů realizací další poznatky o jeho rozsáhlé dílně, která produkovala repliky zámečnických článků renesanční doby, a o jeho vlastní tvorbě. Hlavním pramenem pro zjištění okolností nákupu je korespondence z archívu Moravského uměleckoprůmyslového muzea v Brně, zahrnující desítky dopisů mezi Gillarem a muzejním direktoriem, které se týkají Ausstellung von Metall ausgeführten Zier- und Gebrauchs- gegenständen des Hausrathes alter und neuer Zeit [Výstavy kovových ozdobných a užitkových každodenních předmětů domácností staré i nové doby], kterou muzeum pořádalo na přelomu let 1886—1887 ve svých prostorách . Korespondenční fáze přípravy výstavy začala již na podzim 1885, kdy muzeum oslovilo vídeňského uměleckého zámečníka Valeriana Gillara, že by mělo zájem o některé předměty z jeho sbírky pro studijní a výstavní účely. Gillar v korespondenci vysvětlil, že jeho sbírka je neprodejná, ale může nechat zhotovit její kopie, k čemuž vyzval svého kolegu jihlavského zámečníka Carla Kerla. V muzeu nakonec byly vystaveny renesanční a barokní originály kopírovaných děl a po skončení výstavy dodal majitel cestou Carla Kerla kovářsky vyrobené repliky vybraných předmětů ze své sbírky.

  • Název v anglickém jazyce

    Valerien Gillar. Interplay between the manufacturer and the Museum of Applied Arts at the end of the 19th century

  • Popis výsledku anglicky

    The article brings new findings to the origin of the collection of fifty-three objects of art metalwork from the end of the 19th century, more detailed information about the owner, and reveals the hitherto unknown context of the purchase. Thanks to the digitization and publication of his offer catalog and implementation proposals, additional information about his extensive workshop, which produced replicas of Renaissance-era locksmith articles, and about his own work are added to the original piecemeal data in the inventory (the address of the artistic locksmith Valerian Gillar in Vienna). The main source for ascertaining the circumstances of the purchase is the correspondence from the archive of the Moravian Museum of Applied Arts in Brno, including dozens of letters between Gillar and the museum director, which relate to the Ausstellung von Metall gegenständen Zier- und Gebrauchs- gegenständen des Hausrathes alter und neuer Zeit [Exhibitions of decorative and useful metal of everyday household objects of old and new times], which the museum organized at the turn of 1886-1887 in its premises. The correspondence phase of the preparation of the exhibition began already in the fall of 1885, when the museum approached the Viennese art locksmith Valerian Gillar that it would be interested in some items from his collection for study and exhibition purposes. In the correspondence, Gillar explained that his collection was not for sale, but he could have copies made of it, to which he invited his colleague Carl Kerl, a locksmith from Jihlava. In the end, Renaissance and Baroque originals of copied works were exhibited in the museum, and after the exhibition, the owner delivered blacksmith-made replicas of selected objects from his collection via Carl Kerl.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Umění kovadlin

  • ISBN

    978-80-7685-032-3

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    19-33

  • Počet stran knihy

    135

  • Název nakladatele

    Technické muzeum v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly