Japonská sbírka Moravské galerie v Brně
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F24%3AN0000016" target="_blank" >RIV/00094871:_____/24:N0000016 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://eshop.moravska-galerie.cz/japonska-sbirka-moravske-galerie-v-brne--1--cast/" target="_blank" >https://eshop.moravska-galerie.cz/japonska-sbirka-moravske-galerie-v-brne--1--cast/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Japonská sbírka Moravské galerie v Brně
Popis výsledku v původním jazyce
Japonská sbírka Moravské galerie v Brně patří mezi nejvýznamnější soubory tohoto druhu v České republice. První exponáty byly do sbírky získány již v prvním roce založení Umělecko-průmyslového muzea v Brně v roce 1873 a akvizice japonského uměleckého řemesla pokračovaly víceméně pravidelně až do první světové války. Zájem o mimoevropské zboží se v Brně projevoval kontinuálně od počátku 60. let 19. století a bývá spojován rovněž s rozšířením nabídky mimoevropských předmětů v rámci specializovaných obchodů s exotickým tovarem, jako byl například obchod Adolfa Mandla nebo Franze Hromatky. Velký impuls vedoucí ke zvýšení zájmu o mimoevropské předměty vyvolala však především Vídeňské světová výstava v roce 1873, která představila v dosud nevídaném souboru rovněž japonské umění a umělecké řemeslo. Nelze se proto divit, že brzy po založení Umělecko-průmyslového muzea se zájem o tyto mimoevropské výrobky odrážel i v řadě realizovaných výstavních aktivitách muzea. Výraznější výstavní počin, který byl úzce zaměřen pouze na mimoevropská teritoria, mohlo brněnské publikum shlédnout již v roce 1877, kdy Uměleckoprůmyslové muzeum připravilo prezentaci, která představila soubor mimoevropského uměleckého řemesla, jež do Brna z větší míry zapůjčilo Orientální muzeum ve Vídni, doplněný i o další vhodné předměty této provenience od několika místních majitelů. O 6 let později, v roce 1883, nabídlo muzeum brněnské veřejnosti další prezentaci mimoevropské kolekce, tentokrát však již v mnohem ucelenější formě, kdy kromě svých exponátů, se obrátilo na významné obchodníky a sběratele a kolekci pak dále doplnilo i o předměty z veřejných sbírkových fondů, včetně brněnského Františkova muzea. Návštěvníci se tak mohli seznámit s více než tisícem exponátů mimoevropského původu včetně 411 díly původem z Japonska. V prvních třiceti letech existence muzea rovněž postupně narůstal počet akvizic japonského zboží, povětšinou darů, ale i speciálních nákupů. Mezi nejvýznamnějšími přispěvateli figurovaly přední osobnosti brněnského společenského života, jako byli Karl von Offermann, Leopold Himmelreich, obchodníci s mimoevropským zbožím Adolf Mandl a Franz Hromatka nebo rakouské kulturní instituce jako například (k. k.) Ministerium für Cultus und Unterricht. Nákupy se prováděly většinou spontánně, bez ucelenější koncepce podle skromných finančních možností instituce. Z těchto nákupů japonských předmětů bychom měli vzpomenout aspoň soubor japonských předmětů od Heinricha Kautsche (1859–1943), v Praze narozeného sochaře a medailéra. Počátkem 20. století se rozvoj mimoevropské sbírky, a tedy rovněž japonské kolekce Uměleckoprůmyslového muzea bohužel na dlouhou dobu v podstatě zastavil a změnu v rozvoji mimoevropské kolekce umění přinesla až situace po druhé světové válce. Tehdy se podařilo sbírku obohatit o jednu z nejzajímavějších soukromých kolekcí v Československu, kterou v první třetině 20. století shromáždil velký brněnský milovník asijského, a především japonského umění, sochař a medailér Viktor Oppenheimer (1877–1942), jenž zemřel během války ve varšavském ghettu. Především díky péči jeho bratra mohlo muzeum z jeho pozůstalosti zakoupit 735 mimoevropských exponátů většinou původem z Dálného východu, z nichž se do současnosti dochovalo 579 inventárních položek z velké části japonské provenience.Tento soupisový katalog sbírky si klade za cíl ve dvou dílech zpřístupnit veřejnosti komplexně celý soubor japonských předmětů z majetku Moravské galerie v Brně bez snahy o kvalitativní výběr exponátů. První díl je věnován předmětům japonského laku, krabičkám inró, knoflíkům necuke, porcelánu, kamenině, cloisonné, kovovým výrobkům, košíkářskému zboží a váriím. Nejucelenější soubor této části bezesporu tvoří knoflíky necuke, téměř všechny z Oppenheimerovy sbírky, většinou pocházející z 19. století. V českém prostředí je výjimečný také menší, ale kompaktní soubor krabiček inró a rovněž zajímavý konvolut košíků získaný ještě v 19. století, který přibližuje široký dobový zájem o tento druh umělecko-řemeslné produkce určené často ke každodennímu užití. Další rozsáhlý soubor sbírky tvoří japonské mečové ozdoby, které budou jako celek představeny ve druhém díle katalogu.
Název v anglickém jazyce
The Japanese collection of the Moravian Gallery in Brno
Popis výsledku anglicky
The Japanese collection of the Moravian Gallery in Brno is one of the most important collections of this kind in the Czech Republic. The first exhibits were acquired as early as the first year of the founding of the Museum of Applied Arts in Brno in 1873, and acquisitions of Japanese arts and crafts continued more or less regularly until the First World War. The interest in non- European products was continuous in Brno from the early 1860s onwards and was also associated with the expansion of the range of non-European objects offered by specialist shops selling exotic goods, for example, those of Adolf Mandl and Franz Hromatka. A major impetus for the increased interest in non-European objects came from the Vienna World’s Fair of 1873, which also presented Japanese art and crafts in a hitherto unprecedented array. It is therefore not surprising that soon after the founding of the Museum of Applied Arts, the interest in these non-European products was reflected in a number of the museum’s exhibition activities. The most significant exhibition solely focused on non-European territories could be seen by the Brno audience as early as 1877, when the Museum of Applied Arts prepared a presentation that showcased a collection of non-European artefacts, largely loans from the Oriental Museum in Vienna, supplemented by other objects of the same provenance from several local owners. Six years later, in 1883, the museum offered the Brno public another presentation of the non-European art collection, this time in a much more comprehensive form when, in addition to its own exhibits, it approached important dealers and collectors, and further supplemented the collection by objects from public collections, including Brno’s Francis Museum. Visitors could thus get acquainted with more than a thousand exhibits of non-European provenance, including 411 works of Japanese origin. In the first thirty years of the museum’s existence, the number of acquisitions of Japanese products, mostly gifts but also special purchases, steadily increased. Among the most important contributors were leading figures in Brno social life, such as Karl von Offermann, Leopold Himmelreich, the merchants Adolf Mandl and Franz Hromatka, and Austrian cultural institutions such as the (k. k.) Ministerium für Cultus und Unterricht. Among the purchases of Japanese products, we should mention a set of Japanese objects from Heinrich Kautsch (1859–1943), a Prague-born sculptor and medal-maker. Unfortunately, at the beginning of the 20th century, the development of the non-European collection, and thus also the Japanese collection of the Museum of Applied Arts, came to a halt for a long time, and the development of the non-European art collection only changed after the Second World War. It was then that the collection was enriched by one of the most interesting private collections in Czechoslovakia, assembled in the first third of the 20th century by the prominent Brno lover of Asian and especially Japanese art, the sculptor and medal-maker Viktor Oppenheimer (1877–1942), who died in the Warsaw Jewish ghetto during the war. This inventory catalogue aims to make the entire collection of Japanese objects owned by the Moravian Gallery in Brno comprehensively accessible to the public in two parts, without attempting to select exhibits qualitatively. The first volume is devoted to Japanese lacquerware, inró cases, netsuke buttons, porcelain, stoneware, cloisonné, metalwork, basketry and further miscellaneous objects. The most complete series in this section is undoubtedly formed by the netsuke buttons, almost all from the Oppenheimer Collection, the majority dating from the 19th century. Also exceptional in the Czech milieu is a small but compact series of inró boxes, as well as an interesting corpus of bamboo baskets acquired in the 19th century which illustrates the broad contemporary interest in this type of arts and crafts production, often intended for everyday use. Japanese sword fittings which make up another significant part of the collection will be presented as a whole in the second part of the catalogue together with Japanese prints and textiles.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7027-362-3
Počet stran knihy
313
Název nakladatele
Moravská galerie v Brně
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—