Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Antonín Dufek – Zůstávám

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F24%3AN0000019" target="_blank" >RIV/00094871:_____/24:N0000019 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://moravska-galerie.cz/vystavy/vystavni-intervence-antonin-dufek/" target="_blank" >https://moravska-galerie.cz/vystavy/vystavni-intervence-antonin-dufek/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Antonín Dufek – Zůstávám

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Antonín Dufek (30. 11. 1943 – 25. 10. 2023) patřil k nejvlivnějším odborníkům generace, která ve druhé polovině minulého století povýšila fotografii z umělecky podceňovaného média na moderní sebevědomý obor, který se mohl směle postavit po bok ostatním oborům umělecké tvorby. Alfou a omegou jeho činnosti se stala sbírka fotografie Moravské galerie v Brně, které dal pevnou koncepci a jako kurátor (v letech 1968–2011) vedl její akviziční a výstavní činnost způsobem, který se v konečném důsledku propsal do dějin domácí umělecké fotografie a zasáhl i do kontextu fotografie světové. Materiály ve vitrínách jsou letmým exkurzem do několika významných témat, kterým se Antonín Dufek ve své více než čtyřicetileté kariéře kurátora a historika fotografie věnoval. Vedle problematiky staré fotografie se jedná zejména o meziválečnou fotografickou modernu a o osobnosti domácího kánonu, z nichž je třeba zmínit Jaromíra Funkeho (1896–1945) a Jana Svobodu (1934–1990), jimž věnoval zvláštní pozornost. Expozice se ohlíží za dobou, jež komunikovala prostřednictvím papírových dokumentů, mozkovým trustem kurátorovy činnosti byla kartotéka a klíčem k úspěšnému budování sbírky přímý styk kurátora se členy fotografické obce, jenž v mnoha případech přerůstal z pracovní roviny do osobních vztahů a přátelství. Období druhé poloviny minulého století nebylo, alespoň kulturně a politicky, příliš šťastnou etapou naší národní historie, zrodilo však osobnosti, pro něž bylo jejich zaměstnání posedlostí a odkaz, který za nimi zůstal, položil základy k dalšímu rozvoji jejich oborů.

  • Název v anglickém jazyce

    Antonín Dufek – I Stay

  • Popis výsledku anglicky

    Antonín Dufek (November 30, 1943 – October 25, 2023) was one of the most influential experts of the generation that, in the second half of the last century, elevated photography from an artistically underrated medium to a modern, self-confident field that could boldly stand alongside other fields of artistic creation. The alpha and omega of his work was the photography collection of the Moravian Gallery in Brno, to which he gave a solid concept and as curator (in the years 1968–2011) he led its acquisition and exhibition activities in a way that ultimately made its mark on the history of domestic art photography and also intervened in the context of world photography. The materials in the display cases are a fleeting excursion into several important topics that Antonín Dufek has devoted himself to in his more than forty-year career as a curator and historian of photography. In addition to the issue of old photography, it is mainly about the interwar photographic modernity and the personalities of the domestic canon, of which it is necessary to mention Jaromír Funke (1896–1945) and Jan Svoboda (1934–1990), to whom he paid special attention. The exhibition looks back at the time that communicated through paper documents, the brain trust of the curator's work was the card index, and the key to the successful building of the collection was the curator's direct contact with members of the photographic community, which in many cases grew from a working level into personal relationships and friendships. The period of the second half of the last century was not, at least culturally and politically, a very happy stage of our national history, but it gave birth to personalities for whom their occupation was an obsession and the legacy they left behind laid the foundations for the further development of their fields.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Brno

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    1

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce