Chrámové betlémy Metoděje Floriana na Podluží.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094927%3A_____%2F23%3AN0000010" target="_blank" >RIV/00094927:_____/23:N0000010 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.slovackemuzeum.cz/cardfiles/card-slovackemuzeum/card-4265/files/slovacko-2022.pdf" target="_blank" >https://www.slovackemuzeum.cz/cardfiles/card-slovackemuzeum/card-4265/files/slovacko-2022.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Chrámové betlémy Metoděje Floriana na Podluží.
Popis výsledku v původním jazyce
Metoděj Florian (1904–1987) byl synem známého překladatele a nakladatele Josefa Floriana ze Staré Říše na Českomoravské vrchovině. Metoděj byl talentovaný umělec se zájmem nejen o výtvarné umění, ale také o hudbu. Působil jako vedoucí chrámového sboru v kostele sv. Markéty v Praze na Břevnově a také jako varhaník v kostele sv. Jakuba v Jihlavě. Pocházel z kraje silné tradice výroby betlémů. Betlémy začal vyřezávat jako samouk krátce před 2. světovou válkou nebo v jejím průběhu. V dalším období byl velmi činorodý a vyrobil spoustu malých i velkých betlémů a zdokonaloval se na profesionální úrovni. Stal se váženým lidovým řezbářem kostelních betlémů lidového charakteru. Jeho betlémy jsou rozmístěny na různých místech v Čechách, na Moravě a někde i v zahraničí. Florián vyrobil v polovině 20. století až čtyři kostelní betlémy pro farnosti na Břeclavsku a Hodonínsku, konkrétně pro Lužici, Tvrdonice, Lanžhot a Lednici. Jeho stylově vyřezávané figury postav přinášejících dary v krojích z Podluží i ztvárnění konkrétních postav a místního života si zaslouží naši pozornost. Jeho postavy v lidových krojích nejsou jen schematicky vyřezávanými postavami, ale ukazují Florianovu důkladnost a snahu zachytit skutečný tvar a střih oděvu. Můžeme vidět kroje pro každodenní použití, sváteční kroje, zimní a letní kroje, mužské, ženské a dětské kroje. Zajímavostí je, že postavy krojovaných osob přinášejících dary byly do betlémů doplňovány až v průběhu let po vzniku hlavních betlémových sad. Floriánské kostelní betlémy z Podluží jsou úzce spjaty s konkrétní lokalitou, působí přívětivým a laskavým dojmem a projevují cit pro lidový charakter, zbožnost a láskyplný vztah k betlémskému příběhu o narození Krista.
Název v anglickém jazyce
Temple Nativity Scenes by Metoděj Florian in Podluží
Popis výsledku anglicky
Metoděj Florian (1904–1987) was son of well-known translator and publisher Josef Florian from Stará Říše in Bohemian-Moravian Highlands. Metoděj was a talented artist interested not only in f ine arts but also in music. He worked as a leader of temple choir in St. Margaret Church in Prague in Břevnov and as an organist in St. Jacob Church in Jihlava as well. 71He came from the region of strong tradition of nativity scenes production. He started to carve nativity scenes as a self-taught person shortly before or in he curse of WW II. In the following period he was very vigorous and he made a lot of small or big nativity scenes and he was improving his skill up to professional level. He became a respected folk carver of church nativities of folk character. His nativity scenes are spread over various places in Bohemia, Moravia and some even abroad. In the middle of 20th century Florian made as many as four church nativity scenes for parishes in Břeclav and Hodonín regions, concretely for Lužice, Tvrdonice, Lanžhot and Lednice. His stylishly carved f igures of the characters bringing gifts in costumes from Podluží as well as depicting of concrete characters and local life deserve our attention. His figures in folk costumes are not only schematically carved characters but they show Florian’s thoroughness and effort to capture a real shape and cut of clothes. We can see the costumes for everyday use, festive costumes, winter and summer costumes, male, female and child costumes. It is interesting that the figures of persons bringing gifts wearing folk costumes were supplemented into nativity scenes later on during years following the origin of main nativity scenes sets. Florian’s church nativity scenes from Podluží are closely connected with concrete locality, they make amiable and kind impression and show the feel for folk character, piousness and affectionate relationship with the Bethlehem story of Christ’s birth.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovácko
ISSN
0583-5569
e-ISSN
—
Svazek periodika
64
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
55-72
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—