Digital Literacy Competencies and Interests of Elderly People
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094943%3A_____%2F22%3AN0000030" target="_blank" >RIV/00094943:_____/22:N0000030 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14210/22:00126016
Výsledek na webu
<a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-99885-1_12" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-99885-1_12</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-99885-1_12" target="_blank" >10.1007/978-3-030-99885-1_12</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Digital Literacy Competencies and Interests of Elderly People
Popis výsledku v původním jazyce
The research aimed to collect information on the elderly’s level of information literacy and their interest in further education in areas regarding the Internet and other ICT. We identified the interests of the elderly (65 years of age and older) in particular topics in which they would be most motivated to study. However, these areas should reflect their entry level of digital competence, evaluated through a self-evaluation scale. The results reveal that the younger among the elderly reach a higher level of digital literacy than the older. The elderly who learned to use ICT and the Internet independently assessed their skills better than those who were helped or trained. Regardless of their self-evaluation, most of the elderly showed interest in further education in other areas of ICT.
Název v anglickém jazyce
Digital Literacy Competencies and Interests of Elderly People
Popis výsledku anglicky
The research aimed to collect information on the elderly’s level of information literacy and their interest in further education in areas regarding the Internet and other ICT. We identified the interests of the elderly (65 years of age and older) in particular topics in which they would be most motivated to study. However, these areas should reflect their entry level of digital competence, evaluated through a self-evaluation scale. The results reveal that the younger among the elderly reach a higher level of digital literacy than the older. The elderly who learned to use ICT and the Internet independently assessed their skills better than those who were helped or trained. Regardless of their self-evaluation, most of the elderly showed interest in further education in other areas of ICT.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Communications in Computer and Information Science: Information Literacy in a Post-Truth Era
ISBN
978-3-030-99884-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
137-146
Název nakladatele
Springer
Místo vydání
Cham
Místo konání akce
virtuální akce
Datum konání akce
20. 9. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—