Zvaní žen do screeningového programu karcinomu prsu jednotlivými centry – dotazníkové šetření a analýza registru screeningového programu v ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00098892%3A_____%2F24%3A10159005" target="_blank" >RIV/00098892:_____/24:10159005 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11110/24:10485101 RIV/61989592:15110/24:73628196 RIV/00064165:_____/24:10485101
Výsledek na webu
<a href="http://www.cesradiol.cz/detail.php?stat=847" target="_blank" >http://www.cesradiol.cz/detail.php?stat=847</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zvaní žen do screeningového programu karcinomu prsu jednotlivými centry – dotazníkové šetření a analýza registru screeningového programu v ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Cíl: Analýza vlivu zvaní žen ke screeningové mamografii a formy tohoto zvaní na efektivitu zavedeného screeningového programu karcinomu prsu v České republice. Metodika: Dotazníkové šetření provedené v rámci všech 73 akreditovaných screeningových center v České republice. Zhodnocení odpovědí na otázky týkající se vlastní iniciativy jednotlivých pracovišť ve zvaní klientek a zvolené strategie zvaní, časové periodicity a metody selekce plošného vyhledávání cílové populace žen. Srovnání indikátoru "návratu žen do screeningu" mezi centry aktivně vyhledávající své klientky a centry, které své pacientky neoslovují. Výsledky: Z celkového počtu oslovených screeningových center činila návratnost zaslaného dotazníku 97 % (71 respondentů). Aktivní vyhledávání cílové populace žen ke screeningové mamografii s využitím různých forem a informačních systémů praktikuje zhruba polovina center, ve většině případů po uplynutí dvouletého intervalu od předchozího vyšetření. Většina center se rovněž setkala s příznivou odezvou ze strany pacientek. Zhodnocením indikátoru "návratu žen do screeningu" byl potvrzen jednoznačně pozitivní dopad na účast cílové populace žen ve screeningovém programu. U center, která zvou své klientky, sledujeme vyšší účast žen na dalším screeningovém vyšetření, a to zhruba o 10 p. b. Závěr: Využití osvěty a aktivního vyhledávání pacientek vede k dalšímu zvýšení efektivity zavedeného screeningového programu karcinomu prsu.
Název v anglickém jazyce
Inviting women to breast cancer screening programme by screening centers – questionnaire survey and analysis of the registry of the screening programme in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Aim: Impact analysis of the invitation women to screening mammography and strategies of the invitation on the effectiveness of breast cancer screening programme in the Czech Republic. Methods: Questionnaire survey including 73 certified breast cancer screening centers in the Czech Republic. Evaluation of the answers to the questions focused on the specific form of established invitation strategy, time periodicity and the method of selection of the target female population. Comparison of "the return of women to screening programme indicator" between the centers using active invitation strategy and those that do not. Results: Out of the total number of participated screening centers, the return rate of the sent questionnaire surveys was 97% (71 respondents). Active invitation strategy of the target female population for screening mammography using various forms and information systems is practiced by about half of the certfied screening centers, in most cases after a two-year time period since the previous examination. Most centers also accepted a favorable response from the patients. The analysis of "the return of women to screening programme indicator" confirmed a clearly positive impact of the active invitation strategy on the female participation in breast cancer screening programme. Centers, that invite their clients, achieve a higher participation of women in the next screening examination, by about 10 p.p. Conclusions: The use of education and active search of patients leads to further increase the effectiveness of established breast cancer screening programme.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
30224 - Radiology, nuclear medicine and medical imaging
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Česká radiologie
ISSN
1210-7883
e-ISSN
—
Svazek periodika
78
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
115-119
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85210171303