Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Smalt ve starověku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F17%3AN0000009" target="_blank" >RIV/00101435:_____/17:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Smalt ve starověku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Použití emailu pro dekoraci kovů bylo pravděpodobně objeveno brzy po poznání glazování keramiky v období starověku. Roztavené sklo zabarvené oxidy kovů, které bylo v práškové formě naneseno na povrch kovových artefaktů, je základním principem emailu. Nanesený email byl roztaven v peci a spojil se s podkladovým kovem. Ve srovnání s keramickými glazurami byla teplota tavení emailu obvykle nižší (830 - 870 ° C). Při výrobě šperků musí docházet ke vzniku skloviny při teplotě nižší, než je bod tavení slitiny barevného nebo drahého kovu. Výroba emailu má více než 3 000 let dlouhou tradici a historii. Smalty se používaly především u luxusních výrobků. Výroba smaltu je spjata se šperkem, a proto výrobci smaltu byli patrně šperkaři, kteří ovládali obě techniky. V archeologii se nejčastěji setkáváme s jamkovým nebo přihrádkovým emailem. Barevných odstínů skloviny bylo dosaženo přidáním oxidů kovů k tavenině skla. Obecně se předpokládá, že červená barva emailu byla dosažena přidáním Cu2O a hnědého odstínu přídavkem Fe2O3. Přídavek SnO2 způsobil bílý odstín a modré barvy jsou obvykle považovány za výsledek přidávání oxidů kobaltu.

  • Název v anglickém jazyce

    Enamel in antiquity

  • Popis výsledku anglicky

    Using enamel for decoration of metals was probably invented soon after the discovery of ceramic body enamel. Molten glass colourized by metal oxides, which were pulverised after hardening and applied on the surface of artifacts, are the bases of enamel. The powder was molten in a furnace heat and sintered with underlying metal. In comparison to ceramic glazes, enamel molten glass was usually colder (830 - 870 °C). In jewellery production, molten glass sintering must respect melting points of used alloy, non-ferrous or precious metal. Enamel production has more than 3 000 years long tradition and history. Enamels were used first of all in luxury products. Enamel making belonged to goldsmithery and, hence, enamel producers were often goldsmiths who made the whole product. In archaeology, we come across indenting or partion enamel (cloissoné) most often. Colour shades of enamel were reached by the addition of metal oxides to the glass melt. It is generally passed on, that red colour of enamel was reached by the addition of Cu2O and brown shade by Fe2O3. SnO2 addition caused white shade and blue colours are usually thought to be the result of cobalt oxides application.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Umění emailu/Technika smaltu

  • ISBN

    978-80-87896-45-7

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    15-22

  • Počet stran knihy

    161

  • Název nakladatele

    Technické muzeum v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly