Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Motoristé na Šébru a pod Šébrem. Německý autoklub Nordböhmischer Kraftfahrerbund a jeho místo mezi motoristickými organizacemi v Československu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F19%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00101435:_____/19:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Motoristé na Šébru a pod Šébrem. Německý autoklub Nordböhmischer Kraftfahrerbund a jeho místo mezi motoristickými organizacemi v Československu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Je-li 19. století nazýváno stoletím páry, musí být dvacáté zváno stoletím benzínu. Cyklisté a po nich motocyklisté a automobilisté se osvobodili od diktátu jízdních řádů a vrátili dálkovou dopravu na cesty a silnice, jež si ovšem mezitím uzurpovalo venkovské obyvatelstvo. Sotvaže akceptovalo cyklisty, objevili se motoristé na lomozících strojích, jež znervózňovaly hospodářské zvířectvo, zejména koně. Množící se útoky vůči cestujícím individualistům vedly motoristy, zprvu zejména automobilisty, k zakládání spolků pro zesílení svého hlasu ve společnosti, kterou reprezentovali monarchové na koních. Ještě než se stal motorismus společenským fenoménem, bojovali členové autoklubů za bezproblémovou koexistenci motoristů s vozky a proti četným restrikcím ze strany úřadů. Právě na autokluby se v poslední době zaměřuje pozornost historiků, kteří jsou si vědomi zásadní úlohy těchto organizací coby hybatelů rozvoje motorismu. V době první Československé republiky působila na našem území celá řada těchto spolků. Bylo by mylné se domnívat, že velký počet autoklubů koresponduje s vysokou úrovní motorizace našich zemí. Byly spolky tradiční, vzniklé v pionýrských dobách, do nichž bylo obtížné proniknout, autokluby nové, které jejich členové vnímali spíše jako kluby sportovní, kluby profesní, dále spolky značkové a organizace, které se je snažily všechny zastřešit. A všechny tyto spolky zakládali jak Češi, tak čeští Němci. Předválečné Československo dlouho podceňovalo potenciál motorismu a nechávalo vlastníky aut a motocyklů, aby si pomáhali sami. Německému autoklubu "Nordböhmischer Kraftfahrerbund" (NKB) v Rumburku se podařilo sdružit bezmála 2000 motoristů. Jako jeden z mála úzce spolupracoval s Autoklubem republiky Československé a dlouho kladl prospěch řidičů nad národnostní a politické zájmy. Pořádal divácky oblíbené závody na „Šébr“(Schöberberg dnes Stožecké sedlo), vydával časopis, pořádal přednášky a bez ustání bojoval za tuzemské „řidičstvo“. Obstarával dopravní značení, jako jeden z prvních řešil vlastními silami zimní údržbu (klub disponoval sněžnými frézami i motorovými pluhy na sníh) a bez ustání apeloval na zlepšení stavu silnic. Kniha „Motoristé na Šébru a pod Šébrem“ barvitým způsobem představuje činnost NKB v různých rovinách, a ilustruje též proměnu česko-německých vztahů v letech 1918-1938. Publikace je navíc doplněna bohatým obrazovým materiálem, který je v mnoha případech unikátní a publikovaný vůbec poprvé.

  • Název v anglickém jazyce

    Motorists on Šébr and under Šébr. The German automotive club Nordböhmischer Kraftfahrerbund and its place between other motorist clubs in Czechoslovakia

  • Popis výsledku anglicky

    If the 19th century was the age of steam, then the 20th must have been the age of gasoline. Early trailblazers liberated themselves from the tyranny of the railway timetable first on bicycles, then on motorcycles and in automobiles, returning long-distance transport to the roads that had, in the meantime, become the domain of country folk. Once cyclists had smoothed the way, the motorcycle roared in, spooking farm animals, especially horses. Increasing attacks on these motorized rogue travelers, led motorists to form the first automotive associations to gain a voice in a society led by monarchs on horseback. Before the automobile ever became a broader social phenomenon, automotive clubs fought tooth and nail for the peaceful coexistence of motorists and wagons and against the myriad restrictions placed upon them by local authorities. These early automotive clubs have begun drawing the attention of historians, who understand the fundamental role such organizations played in hastening the spread of the automobile. A number of such associations were active in Czechoslovakia between the two world wars. But it would be a mistake to conclude that the proliferation of car clubs reflected the actual extent of motorization in the young republic. There were traditional associations, founded in the early pioneering days, that only rarely accepted new members; newer groups that were treated by their members as sporting clubs; professional clubs; branded associations; and organizations that tried to bring everyone together under one roof. They were founded by Czechs as well as Bohemian Germans. Pre-war Czechoslovakia long underestimated the potential of automotive transport, leaving car and motorcycle owners to their own devices. The German automotive club Nordböhmischer Kraftfahrerbund (NKB) in Rumburk managed to bring together 2,000 automotive enthusiasts. It was one of the few groups to work closely with the Czechoslovak club Autoklub republiky Československé and it long put the interests of drivers above ethnic and political issues. It organized popular events such as the race on “Šébr” (Schöberberg or Stožecké sedlo), published a magazine, hosted lectures, and fought tirelessly on behalf of the driving public. It arranged traffic signage, led early attempts to clear roads in winter (the club had its own snow blowers and motorized snowplows), and tirelessly advocated for improved road conditions. The book Motorists on Šébr and under Šébr brings to life the gamut of NKB operations and along the way illustrates the transformation in Czech-German relations in the period from 1918 to 1938. The publication is richly illustrated and features many exclusive images that appear here in publication for the first time ever.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG18P02OVV051" target="_blank" >DG18P02OVV051: České století motorismu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-87896-74-7

  • Počet stran knihy

    189

  • Název nakladatele

    Technické muzeum v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy