Kolejová vozidla městské hromadné dopravy ve sbírkovém fondu Technického muzea v Brně. I. část
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F20%3AN0000012" target="_blank" >RIV/00101435:_____/20:N0000012 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kolejová vozidla městské hromadné dopravy ve sbírkovém fondu Technického muzea v Brně. I. část
Popis výsledku v původním jazyce
Kolejová vozidla představují dvě třetiny sbírkového fondu historických vozidel oboru městská hromadná doprava Technického muzea v Brně. Jedná se o největší sbírku tohoto druhu v České republice, přičemž na rozdíl od ostatních sbírek, budovaných jednotlivými dopravními podniky, není zaměřena pouze na tramvajový provoz v jednom městě či regionu. Mezi celkem 68 sbírkovými předměty lze nalézt 29 motorových tramvajových vozů, 20 vlečných tramvajových vozů, 9 nákladních a speciálních tramvajových vozů, 6 parních a elektrických lokomotiv, 4 osobní železniční vozy. První díl katalogu historických kolejových vozidel se logicky týká převážně období do vzniku Československa, tedy 1869 až 1920. Mírný časový přesah je samozřejmě způsoben skutečností, že ještě krátce po vzniku Československé republiky byla dodávána již dříve objednaná vozidla. Výjimku dále tvoří i železniční vozy a zejména tramvajové vozy úzkého rozchodu, kdy pro úplnost v katalogu najdeme také mladší zástupce, pocházející ze třicátých, čtyřicátých a dokonce i počátku padesátých let. Jak však vyplývá ze souhrnné tabulky uvedené v závěru katalogu, mají i tato mladší vozidla vazbu na své předchůdce z pohledu jejich jednotlivých výrobců. Shodou okolností lze totiž v prvním dílu Katalogu kolejových vozidel sledovat produkci dnes bývalých vagónek, které se v počátcích tramvajové dopravy řadily k předním dodavatelům tramvajových vozů. Patří sem tedy jeden z prvních rakouských výrobců vozů koňské tramvaje Hernalser Waggon- und Maschinenfabrik Carl von Milde & Co, Wien. Na něj navazuje renomovaná rakouská vagónka K.k. priv. Wagenfabrik Johann Weitzer, posléze známá jako Grazer Wagen- und Waggonfabriks – Actien – Gesellschaft, vormals Johann Weitzer, Graz. Její stopu lze nalézt až u dodavatele bratislavského vlečného vozu evid. č. 101, jímž bylo konsorcium Simmering – Graz – Pauker Aktiengesellschaft für Maschinen- Kessel- und Wagonbau, Simmering. Mezi rakouskými výrobci samozřejmě nechybí renomovaná Lokomotivfabrik Krauss & Comp. in Linz, specializovaná na tramvajové, úzkorozchodné a průmyslové lokomotivy. Zalitavskou část rakousko-uherské monarchie zastupují maďarské vagónky Magyar Waggon – és gépgyár – részvénytársaság, Györ, stejně jako Ganz és társa – Danubius gépgyár waggon és hajogyár részvénytársaság, výrobce známý v padesátých a šedesátých letech dodávkami motorových vozů a jednotek pro Československé státní dráhy. Tuzemské výrobce zastupují především tehdejší téměř výhradní dodavatelé tramvajových provozů v ostravsko-karvinském regionu. Byly jimi Nesselsdorfer Wagenbau – Fabriks – Gesellschaft (vormals k.k. priv. Wagen-fabrik Schustala & Co.), Kopřivnice a Staudinger Waggonfabrik, což je pozdější Moravsko-slezská vozovka, a.s. a nakonec Tatra, národní podnik, závod Studénka. Podle dokumentace vypracované koncernem Tatra byly tramvajové vozy vyráběny i ve Vagónce Tatra n.p., Česká Lípa. Brněnská Královopolská strojírna je v katalogu zastoupena svými prvními motorovými vozy vyrobenými pro Brno ještě jako Brünn-Königsfelder Maschinenfabrik Lederer a Porges, Královo Pole – v případě motorového vozu evid. č. 1. O rok později, při dodání motorových vozů evid. č. 6 a 7, již její upravený název odráží právě uskutečněnou fúzi s vagónkou v Simmeringu. Určitým překvapením může být zcela okrajové zastoupení naší nejstarší a tradiční vagónky Fr. Ringoffer, Waggon- und Tender Fabrik, Praha Smíchov. Z vozidel vyrobených v období Rakouska-Uherska ji totiž ve sbírkovém fondu Technického muzea v Brně zastupují jen tři železniční vozy Místní dráhy Brno – Líšeň, byť se i v tomto případě jedná o poměrně vzácné zástupce osobních vozů, jejichž konstrukce vznikla již na konci 19. století. Ringohofferova vagónka však tehdy byla, kromě rozsáhlého exportu, prakticky výhradním dodavatelem pražských tramvají. Její produkce v tomto období je proto dostatečně zastoupena ve sbírce Muzea Dopravního podniku hlavního města Prahy. Technickému muzeu v Brně se naopak podařilo z období počátků tramvajové dopravy shromáždit kolekci různorodých vozidel, z nichž je každé svým způsobem unikátní a má tak svoji nezaměnitelnou historickou hodnotu.
Název v anglickém jazyce
Rolling stock of urban public transport in the collection fund of the Technical Museum in Brno. Part I.
Popis výsledku anglicky
The rolling stock represents two thirds of the collection fund of historical vehicles, the branch of urban public transport, of the Technical Museum in Brno. It is the largest collection of this kind in the Czech Republic. In contrast to the other collections which are created by the transport operators, this collection does not focus only on a tram traffic in one town or region. Among total of 68 collection items can be found 29 motor tramcars, 20 tow tramcars, 9 freight and special railroad cars, 6 steam and electric locomotives, 4 railway passenger coaches. The first part of the historical rolling stock’s catalogue refers logically mostly to the period till the constitution of Czechoslovakia, which means from 1869 till 1920. The slight overlap in time is obviously caused by the fact that still shortly after the constitution of Czechoslovakia vehicles which were ordered earlier were supplied. Another exception are also railway coaches and especially narrow-gauge tramcars. For the sake of completeness, we can also find younger representatives from the 1930’s, 1940’s and even the early 1950’s in the catalogue. However, also these younger vehicles are linked to their forerunners, as regards their manufacturers, which follows from the summary table defined in the closing part of the catalogue. In fact, by coincidence, the production of these days former wagon construction companies can be followed in the first part of the rolling stock catalogue. At the start of tram transport, these wagon construction companies ranked among the leading suppliers of tramcars. This includes one of the first Austrian manufacturers of horse-drawn tramcars Hernalser Waggon- und Maschinenfabrik Carl von Milde & Co, Vienna. Upon this manufacturer builds the reputable Austrian wagon construction company K.k. priv. Wagenfabrik Johann Weitzer, which was later known as Grazer Wagen- und Waggonfabriks – Actien – Gesellschaft, vormals Johann Weitzer, Graz. Its trace can be found up to the supplier of the tow car registration number 101 from Bratislava. This supplier was consortium Simmering – Graz – Pauker Aktiengesellschaft für Maschinen- Kessel- und Wagonbau, Simmering. The reputable manufacturer Lokomotivfabrik Krauss & Comp. in Linz can be found, of course, among the Austrian manufacturers. This company was specialized in tram, narrow-gauge and industrial locomotives. Hungarian wagon construction companies Magyar Waggon – és gépgyár – részvénytársaság, Györ, and Ganz és társa – Danubius gépgyár waggon és hajogyár részvénytársaság represent the Lands of the Crown of Saint Stephen of Austria-Hungary. In the 1950’s and 1960’s, the second manufacturer was known for delivery of motor cars and units for Czechoslovak State Railways. The inland manufacturers are represented especially by the then almost exclusive tram working unit suppliers in the Ostrava–Karviná region. They were Nesselsdorfer Wagenbau – Fabriks – Gesellschaft (vormals k.k. priv. Wagen-fabrik Schustala & Co.), Kopřivnice and Staudinger Waggonfabrik, which is the later Moravsko – slezská vozovka, a.s. and finally Tatra, national enterprise, factory Studénka. Following the documentation worked out by the Tatra group the tram cars were manufactured in Wagon construction company national enterprise based in Česká Lípa. The mechanical engineering company Královopolská is in the catalogue represented by its first motor cars manufactured for the town of Brno still as Brünn–Königsfelder Maschinenfabrik Lederer and Porges, Královo Pole – as regards the motor car registration number 1. One year later, when delivering the motor cars registration number 6 and 7, its modified name reflects the just transacted merger with the wagon construction company in Simmering. Surprisingly, our oldest and traditional wagon construction company Fr. Ringoffer, Waggon- und Tender Fabrik, Prague Smíchov is represented completely marginally. From the cars manufactured in the time of the Austro-Hungary Empire only three railway cars of the local rail Brno – Líšeň represent this company in the collection fund of the Technical Museum in Brno. However, also in this case these cars are relatively rare representatives of passenger coaches. Their construction was created already at the end of 19th century. However, at that time, the Ringhoffer wagon construction company was, apart from an extensive export, practically the exclusive supplier of the Prague trams. Its production in this period is therefore sufficiently represented in the collection of the Public Transport Museum in Prague. On the contrary, the Technical Museum in Brno successfully gathered a collection of diverse vehicles from the early days of tram traffic. Each of these vehicles is in its way unique and has thus its unmistakable historical value.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87896-84-6
Počet stran knihy
76
Název nakladatele
Technické muzeum v Brně
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—