Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dopisy pařížské firmy J. Claude Fréres & Cie. Inspirační zdroje pro brněnskou firmu Friedrich Redlich

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F22%3AN0000014" target="_blank" >RIV/00101435:_____/22:N0000014 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dopisy pařížské firmy J. Claude Fréres & Cie. Inspirační zdroje pro brněnskou firmu Friedrich Redlich

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ve sbírce Technického muzea v Brně se nachází dopisy z let 1908 až 1912, které byly odeslány do brněnské vlnařské firmy Friedrich Redlich z pařížských adres agentur J. Claude Frères & Cie a Bilbille, Baudré & Co. Průzkum dopisů ukázal, že se jedná o relikt obsáhlejší korespondence. Dochován je zlomek pravidelně sestavovaných zpráv zasílaných abonentům, které touto cestou podávaly reference o módním vkusu, aktuální barevné škále, nabídce textilií pro krejčí v Paříži a dalších francouzských centrech. Ukázalo se, že se jedná o unikátní doklad počátků fenoménu zpravodajských agentur, které zasílaly cenné informace průmyslovým podniků a současně fungovaly jako prognostici trendů. Proto se studie zaměřila nejen na dopisy samotné, ale i na celé pozadí dobové textilní a oděvní tvorby. Vzhledem k velké šíři informací, jež dopisy obsahují, byla vybrána k detailní analýze pouze agentura J. Claude Frères & Cie. Ukázalo se, že se jedná o nejdéle fungující společnost mapující módní trendy. Studie tak objevuje svět firmy J. Claude Frères & Cie, která patřila k předním zpravodajským a trendovým agenturám a svou činností ovlivnila vývoj světové módy od druhé poloviny 19. století do 70. let 20. století. Na základě dochovaných dopisů bylo možné částečně nahlédnout do struktury odesílaných informací. Tato stránka průmyslové a oděvní tvorby není v domácím historickém bádání o textilní a oděvní tvorbě dosud zahrnuta. V příspěvku je poukázáno na důvody výskytu tohoto systému placených informací směřujících do průmyslových podniků.

  • Název v anglickém jazyce

    Letters from Paris Agency J. Claude Frères & Cie. An Inspiring Source from Brno Company Friedich Redlich

  • Popis výsledku anglicky

    The Technical museum in Brno´s collections include letters from 1908 to 1912 which were sent to Brno wool company Friedrich Redlich from the Paris addredded of agencies J. Claude Frères & Cie and Bilbille, Baudre & Co. Research of these letters shows that thex comprise just a part of more extensive correspondence. Only a fraction of the regularly produced reports sent to subsribers, which providedreferences on fashions, current colour charts, and the range of textiles for tailors in Paris and other French centres, are extant. It was shown that represent a unique document of the begiinnings of the phenomenon of new agencies, which sent out valuable information to industrial companies, while also operating as trend forecasters. As such, the study focused not just on the letters themselves, but also on the entire textile and clothing manufacturing industry behind them. Considering the board range of information the letters contain, only the J. Claude Freres & Cie agency was chosen for a detail analysis. This showed that it was the oldest operating company mapping fashion trends. The study thus provides an insight into the world of J. Claude Freres & Cie, which was a leading news and trends agency whose activities impacted the development of global fashion from the mod-19th century up til the 1970s. The extant letters provided a partial overview of the structure of information sent. This aspect of industrial and clothing manufacturing has until now not been looked at within domestic historical research of textile and clothing manufacturing. The study notes the reasons for the occurrence of this systém of paid information sent to industrial enterprises.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Textil v muzeu

  • ISSN

    1804-1752

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    prosinec

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    49-62

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus