Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zlaté řemeslo

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F22%3AN0000026" target="_blank" >RIV/00101435:_____/22:N0000026 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tmbrno.cz/akce/zlate-remeslo/" target="_blank" >https://www.tmbrno.cz/akce/zlate-remeslo/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zlaté řemeslo

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výstava vznikla jako aplikovaný výsledek tříletého výzkumného projektu, jehož cílem bylo zkoumat a prezentovat v minulosti používané způsoby zpracovávání kovových materiálů v kontextu muzejního péče o artefakty, které tvoří nejen v ČR nejcennější kolekce kulturního dědictví. Byly vyvinuty nástroje pro jejich rozpoznání, správný popis a přístup k jejich ochraně, o nichž výstava informovala jak odborníky, tak širokou veřejnost se zájmem o umělecké řemeslo. V samostatné části Techniky byly základní tvářecí a výzdobné postupy prezentovány spolu s autentickou zlatnickou dílnou světově proslulého brněnského šperkaře Jiřího Drlíka. Použity byly též videozáznamy experimentálních rekonstrukcí historických uměleckořemeslných technik, při nichž specialisté v rámci projektu vytvářeli repliky konkrétních artefaktů, například velkomoravských ozdob, raně středověké sekerky, šperků či mincí. Rekonstruovány byly v minulosti používané techniky tepání, lití, fasování drahých kamenů, cizelování, inkrustace apod. Např. reliéfní ražba byla zdokumentována výrobou repliky pražského groše; od přípravy slitiny a stříbrných střížků, přes výrobu ražební stolice nebo nástrojů a razidel, až po finální ražbu. Výsledky projektu jsou důležité pro ochranu sbírek, jež byla demonstrována na příkladu restaurátorské péče o relikviář sv. Maura, jedné z nejhodnotnějších památek na území ČR. Reprezentativní kolekce zápůjček z partnerských ukázala rozmanitost a proměny zlatnické produkce za posledních více než 2000 let. Situována byla do samostatné části výstavy s názvem Poklady, v níž byly zastoupeny unikáty především z pražského Uměleckoprůmyslového musea, Moravské galerie, Moravského zemského muzea a dalších paměťových institucí.

  • Název v anglickém jazyce

    Golden craft

  • Popis výsledku anglicky

    The exhibition was created as an applied result of a three-year research project, the aim of which was to investigate and present the methods of processing metal materials used in the past; and in the context of museum care for artefacts – items which are part of the most valuable cultural heritage collections in the Czech Republic. Tools, which were developed for their recognition, proper description and approach to their protection, were in the focus of the exhibition and helped to inform both experts and the general public interested in the artistic craft. In a separate section called Techniques, the basic shaping and decoration procedures were presented together with the authentic goldsmith's workshop of the world-famous jeweller Jiří Drlík (who worked in Brno, Czeh Rep.). Video recordings of experimental reconstructions of historical arts and crafts techniques were also used, during these experiments specialists created replicas of specific artefacts, for example Great Moravian jewellery, an early medieval axe, coins, etc. The techniques, used in the past, have been reconstructed, for example hammering, casting, setting of precious stones, chiselling, incrustation, and others. E.g. relief coinage was documented by the production of a replica of the Prague groschen; from the preparation of the alloy and silver cuttings, through the production of the minting bench or tools and dies, to the final minting. The results of the project are important for the protection of the collections, which was demonstrated by the example of restoration care for the reliquary of St. Mauro, one of the most valuable monuments in the Czech Republic. A representative collection of loans from partners showed the diversity and transformations of goldsmith production over the last more than 2000 years. It was located in a separate part of the exhibition called Treasures, in which unique items were represented mainly from the Prague Museum of Applied Arts, the Moravian Gallery, the Moravian Museum and other memory institutions.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG20P02OVV023" target="_blank" >DG20P02OVV023: Uměleckořemeslné techniky zlatnictví - identifikace, ochrana a zpřístupnění</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Brno

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    17

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce