Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Na existenciální úzkosti u studentů medicíny záleží: pilotní studie výskytu fenoménu u českých studentů medicíny

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00209805%3A_____%2F24%3A00079838" target="_blank" >RIV/00209805:_____/24:00079838 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14110/24:00136750

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.palmed.cz/pm/article/view/201" target="_blank" >https://www.palmed.cz/pm/article/view/201</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Na existenciální úzkosti u studentů medicíny záleží: pilotní studie výskytu fenoménu u českých studentů medicíny

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Úvod: existenciální úzkost není pouze zkušeností terminálně nemocných. Studenti lékařských fakultjsou tématu smrti vystaveni od začátku svého studia. Aby bylo možné se tématem existenciálníúzkosti zabývat ve výuce na fakultách napříč obory, je nezbytné získat informace o jejím výskytua kontextu.Metody: provedli jsme dotazníkový průzkum na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity,kterého se zúčastnilo 622 studentů (394 studentů všeobecného lékařství a 228 studentů z jinýchzdravotnických oborů). Průzkum cílil na vlastní zkušenost studentů s existenciální úzkostí a na jejichpostoje k zařazení tohoto tématu do výuky. Výsledky: výsledky ukázaly, že významná část studentůmedicíny (47,9 %) zažívá v určité míře existenciální úzkost, přičemž mezi studenty všeobecnéholékařství a studenty jiných zdravotnických oborů nebyl nalezen významný rozdíl. 87,5 % studentůse domnívá, že pacienti o tématu smrti a umírání otevřeně nehovoří, i když je přítomné.96 % studentů uvádí, že zdravotníci by měli mít komunikační dovednosti, jak o existenciálnímdistresu s pacienty hovořit a 86 % studentů se domnívá, že práce s vlastní existenciální úzkostí bytaké měla být součástí kurzu lékařské psychologie. Za nejčastější překážky v komunikaci o těchtotématech studenti považují nedostatek komunikačních dovedností a problém s volbou správnýchslov (57,4 %), strach z vlastních emocí (52,6 %) a strach z emocionálních reakcí pacientů (48,1 %).Závěr: Naše pilotní studie ukazuje, že strach a úzkost související se smrtí a umíráním jsou mezistudenty medicíny přítomné a že existenciální úzkost představuje důležité téma, které je třebateoreticky i prakticky integrovat do výuky na lékařských fakultách, a to nejen pro studentyvšeobecného lékařství, ale i zdravotníky ostatních odborností.

  • Název v anglickém jazyce

    Existential anxiety in medical students matters: an exploratory pilot study of the occurrence of the existential distress phenomenon in the Czech medical students

  • Popis výsledku anglicky

    Background: Existential anxiety is not only the experience of the terminally ill. The study ofmedicine exposes students to death and dying from the outset. To integrate reflection on existentialanxiety into medical education, it is essential to explore its prevalence and characteristics amongmedical students.Methods: We conducted an electronic questionnaire survey at the Faculty of Medicine, in which622 students participated (394 general medicine students and 228 students from other healthdisciplines). The survey explored students&apos; experiences of existential anxiety and attitudes towardsits inclusion in the curriculum.Results: The results showed that a significant proportion (47.9%) of medical students experiencedexistential anxiety, with no significant difference in it&apos;s prevalence between students of generalmedicine and other health disciplines. In addition, 87.5% of students believed that patients do notopenly discuss their existential distress with health professionals. 96% believed that healthcareprofessionals should have the skills to address existential distress. 86% felt that addressing theirown existential anxiety should be part of the medical psychology course. Students reported variouschallenges in communicating about existential distress with patients, including difficulty findingthe right words (57.4%), concerns about their emotional reactions (52.6%), and fears about patients&apos;emotional reactions (48.1%).Conclusions: The present pilot study shows that fear and anxiety. related to death and dying arehighly prevalent among medical students. It suggests that existential anxiety may be an importantissue that needs to be addressed theoretically and practically during undergraduate educationof health professionals.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Paliativní medicína

  • ISSN

    2695-1495

  • e-ISSN

    2695-1509

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    18-26

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus