Test neverbální fluence - Five Point Test: normativní data pro dospělé
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F14%3A10284265" target="_blank" >RIV/00216208:11110/14:10284265 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00023752:_____/14:43914671 RIV/00064190:_____/14:#0000879
Výsledek na webu
<a href="http://www.csnn.eu/ceska-slovenska-neurologie-clanek/test-neverbalni-fluence-five-point-test-normativni-data-pro-dospele-50230" target="_blank" >http://www.csnn.eu/ceska-slovenska-neurologie-clanek/test-neverbalni-fluence-five-point-test-normativni-data-pro-dospele-50230</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Test neverbální fluence - Five Point Test: normativní data pro dospělé
Popis výsledku v původním jazyce
Figurální (neboli neverbální) fluence je schopnost exekutivních funkcí, která nám poskytuje informace o divergentním myšlení, rozdělené pozornosti, plánování a mentální flexibilitě. Zhoršený výkon v testech zaměřených na figurální fluenci nacházíme u pacientů s neurologickým i psychiatrickým postižením. Pětitečkový test (Five Point Test, 5TT) je jeden z neuropsychologických testů, jenž slouží ke zhodnocení figurální fluence. Úkolem probanda je vytvořit co nejvíce obrazců v časovém limitu. Cílem této studie bylo vytvořit normy k 5TT pro českou dospělou populaci. Předkládáme normativní data pro dospělé ve věku od 20 do 85 let (n = 503). Hodnotili jsme počet správných odpovědí a počet perseverací. Počet správných odpovědí je ovlivněn věkem a vzděláním (r= - 0,3; resp. 0,4; p < 0,0001), proto jsou normy rozděleny na pásma po 10 letech a dále podle ukončeného vzdělání. Počet perseverací s těmito proměnnými souvisí jen slabě (rs = 0,1; resp. - 0,1; p < 0,05). Pohlaví nemá vliv na počet sprá
Název v anglickém jazyce
The Five Point Test - a Test of Nonverbal Fluency: Normative Data for Adults
Popis výsledku anglicky
Figural (or nonverbal) fluency is an ability of the executive functions that provides us with information about divergent reasoning, divided attention, planning and mental flexibility. Five Point Test (5TT) is a neuropsychological test that assesses figural fluency. Impairments of figural fluency have been found in individuals with various neurological or psychiatric diseases. A participant is asked to generate as many unique designs as possible in a certain time limit. The aim of this study was to create norms for the Five Point Test for Czech population. Normative data for adult population aged between 20 and 85 years (n=503) are presented. We assessed the number of correct answers and the number of perseverations. The number of correct answers is influenced by age and education (r = -0.3 and 0.4, respectively, p < 0.0001); for this reason the norms are stratified into ten year ranges and also according to completed education. The number of perseverations corelates with number of var
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0078" target="_blank" >ED2.1.00/03.0078: Národní ústav duševního zdraví</a><br>
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie
ISSN
1210-7859
e-ISSN
—
Svazek periodika
77
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
704-713
Kód UT WoS článku
000346229200006
EID výsledku v databázi Scopus
—